Dynamique kallades den här extravaganta modellen från Panhard, på kulmen av Atr Deco 1938
Van vooren byggde den här extrema karossen till en Bugatti type 57C. Den skäntes i gåva av franska staten som bröllopspresent till den iranska kronprinsen Muhammad Palahvi, den siste Shahen av Iran.
Flera flärdfulla karosser byggdes av olika aktörer i samma svepande formspråk. Den här kallades också Dynamik, från Tjekiska Sodomka. Bilen udner skalet är en Aero 50.
Framtiden som Panhard tyckte den skulle se ut 1948 då man visade upp den spolformade Dynavia.
Runt 1950 hade Ghia en trend att täcka hjulen på en del av sina specialare, det här är en Talbot-Lago T26 från 1951.
På femtiotalet skapade Bertone tre experimentbilar med namnet Bat, det här är Bat 7 från 1954 med karossen nerdragen långt över hjulen.
Även på scootern Maicomobil såg man till att gömma så mycket som möjligt av hjulen.
På fordon aldrig menade för trafik fortsatte man att gömma hjulen. Ghia Gilda designstudie från 1955
Ganska snarlik Gildan, men är en Toyota som visades 1965.
Ghia tog upp sin fabless för täckta hjul med sina experimentbilar för Ford på 80-talet. Nu var bränslesnålhet ledordet och ett sätt att uppnå det var mer och mer avancerad strömlinjeform. Med datoriserade uträkningar och vindtunneltester skapade man Probe IV 1983.
Citroën Eole var samma andas barn, 1985.
1987 såga mn återigen närmast hjullösa skapelser från Detroits designsmedjor. Chevrolet Express var som tagen ur en sci-fi film.
Likaså Pontiac Pursuit från samma år.