Bild
Nästa artikel

Good Old England 2010

21 juni 2010

Hyfsad hårfön. När alla 14 cylindrar i Bristol Hercules-motorn väcktes till liv drogs många nyfikna besökare som flugor till den berömda sockerbiten. Slagvolym på 39 liter och effekt på 2050 hästkrafter imponerar.

Kronjuvelen vid British Leylands hov? Trots ett namn som associerade till kunglig flärd och elegans blev Leyland Princess ingen större succé. Här har vi dock en svensksåld 1800 HL från 1975 som fortfarande framförs med grace.

Leif Palmenäs från Borlänge var inte rädd för regn, utan demonstrerade villigt hur enkelt det är att demontera tak och cabställning på en MG Midget 1964. Leif var en av arrangörerna av rallyt British Daytrip som under söndagen slingrade sig från Falun till Avesta. Trots att Leif hävdade att hans MG var byggd för regn, monterades cabben medelst assistans snabbt på igen när regndropparna började strila från ovan.

Var det någon som sade plockepinn?

Hur enkelt som helst. Vad är det där för moln?

Mikael Boström hade rullat från Ludvika i den Austin A40 Futura Mk II De Luxe Saloon som hans morfar köpte ny 1963 av den lokala BMC-handlaren ”Skär-Erik”.

– Morfar brukade bilen fram till 1985 då den blev stående på familjens fritidsställe. Trots att den stod utomhus under många år klarade sig bilen bra. Bilens originallack är fortfarande i gott skick, och motorn är aldrig öppnad. Delar hittar jag bland annat på E-bay, där jag bland annat fyndat de vackra blinkersglasen av Lucas originalfabrikat.

– Kan man säga att Austin A40 Futura var framtidens bil när den lanserades 1958? – Ja, på sätt och vis. Eftersom det var den första framgångsrika kombikupén. Synd bara att Minin lanserades kort därefter…

Jan Erik Ohlsson från Borlänge har en imponerande puts under huven på sin MGC GT 1968. En av 30 vänsterstyrda bilar som såldes i Sverige 1968-69. Och det visar sig att motorn även fått en invärtes behandling.

– Är det verkligen så att sex är bättre än fyra. – Jo, visst är det så. Med bland annat lättat svänghjul, tre Weber 45:or och rejäl krängningshämmare till framvagnen har den här missförstådda klassikern blivit riktigt bra. Ursprungligen var den tyvärr både slö och framtung.

Bröderna Jörgen och Ove Gustafsson åkte från Stjärnhov i en kaxig representant för det fräcka sjuttiotalet. – Wow. Vilket snyggt emblem. Vad är det här för tuffing? – Vauxhall Firenza 2300 Sport SL från 1972. SL-varianten hade stripes och lite annat lull-lull. Bilen gick ursprungligen i Värmland. När den förste ägaren emigrerade till Canada gick bilen vidare och hamnade slutligen hos oss. Efter renoveringen har det blivit många mil till träffar i både Danmark, Holland och England – så klart.

Bröderna Gustafssons fräsiga Firenza bredvid en annan kaxig märkesbroder – Vauxhall Viva GT 1970.

Richard Arbrink med sällskap åkte hela vägen från Västerås för att njuta av Digestive och marmelad framför sin Rover 2200 -75 med den sköna sjuttiotalskulören Avocado Green. Richard är tredje ägaren på bilen som registrerades första gången i mars 1977. Troligen en av de allra sista Rover P6 som såldes i Sverige.

Notera förarens framskjutna placering. De bakre passargerardörrarna är placerade på samma plats som förardörren på en normal Land-Rover, och en titt inuti bilen avslöjar att den mellanvägg som skiljer de bakre passagerarna från förarplatsen är identisk med torpedvägen/instrumentpanelen på en Land-Rover från tiden.

Peter Haqvinsson från Svärdsjö bergrundar den sköna patinan på sin fars Jaguar Mk V 3.5 Saloon 1950. Bilen har alltid rullat i Falun med omnejd och Peters far köpte den som tredje ägare 1963. Efter några år som bruksbil blev den eleganta farkosten undanställd 1967, och efter 35 års törnrosasömn väcktes den åter till liv.

Wolsley 1500 Saloon 1959 med passande ekipage i släptåg.

Knallgul läckerbit. Lotus Super Seven 1500 Cosworth 1963.