Det var premiär på Good Old England för Tage Johanssons alldeles nyrenoverade Talbot Ten Tourer tillverkad 1936. Det finns bara två i landet av denna förkrigsmodell och den andra hade också kommit till Staberg denna dag med sin ägare Kjell Enström.
Kjells Talbot är mer åt bruksskickshållet. De två Talbotägarna jämförde sina vagnar och konstaterade att de skilde sig åt i många detaljer.
Härlig brittisk mångfald representerad av Ford Zephyr Mark2 Lowline, Talbot Ten Tourer och Jowett Javelin.
Efter hundkojan skapade Alec Issigonis ADO16, här representerad av en M.G. 1100 i tvådörrarsutförande. Vägsäkra bilar med unik vätskefjädring. Till höger en äldre släkting – Morris Eight fråm 1938.
Austin A40 Futura var den första i en rad BMC-modeller med formgivning av huset Pinin Farina. En trevlig liten bil, här i Mark 2-utförande.
Två omisskännligt brittiska bilar som uppnått välförtjänt kultstatus. Till höger en FX4 Taxi i så sent utförande att den inte längre hette Austin utan var av märket LTI – uttytt London Taxis International. Den flankerande Morris Minor Traveller hade breddade fälgar och kunde misstänkas vara en sleeper - dvs modified for performance.
Stor uppmärksamhet väcker alltid den spektakulära Triumph Roadster. Denna 1800 var i ett utsökt välrenoverat skick.
På engelska bilmöten odlas ofta en särskild klädstil, här representerad av två gentlemen.
Ett alternativ till M.G. TD var den samtida Singer SM Roadster som briljerade med överliggande kamaxel. En i dag sällsynt vagn som det var roligt att se i detta prydliga bruksskick.
Också sällsynt är Jaguar 3.4 litre i sin ursprungliga form, retroaktivt kallad MK1. De mindre glasytorna ger ett mer helgjutet intryck än efterträdaren MK2. Interiört är MK1 också mer klassisk med bland annat traditionellt fyrekrad ratt.
Till de sällsyntas skara kvalar med lätthet också Morris Isis in, särskilt om det som här handlar om en Series 2 som 1956-58 endast tillverkades i 3 614 exemplar. I princip en samtida Morris Oxford med BMC:s 2.6 liters sexa och därför förlängd hjulbas. Märklig detalj - växelspaken på golvet mellan dörren och förarsätet.
En given klassiker - Rover P6, här som New Look 3500 i tidstypisk färg och med vinyltak. Lucas Square Eights och Rostylefälgar är klädsamma tillbehör. Vita däcksidor antyder USA-marknad.
Ännu en Zephyr Mark 2 i det senare mera kromprydda utförandet. En USA-inspirerad form med engelsk touch som står sig bra ännu idag.
En liten Thames från Ford. Denna Angliabaserade lilla skåpbil verkade ännu redo för det strävsamma slit den var avsedd för.
Fordskåpets lilla sidventilfyra syns knappast under luftrenare och generator – inslitet bruksskick som verkar fungerar.
Vid sidan av sportmodellerna har M.G. alltid erbjudit sports saloons – detta är den första efter freden 1945, en Y-Type med för tiden sofistikerad teknik under de traditionella karosslinjerna.
En A-motor från BMC som matas av en jättelik Weber...
... i en Austin A40 Futura som tävlar i 1000 cc Cupen, det gör också den mintgröna A35:an till vänster.
Ingen brittisk bilträff komplett utan Land-Rover, här en 88:a med klar framtoning som pålitlig trotjänare.
Lotus 7 från Caterham med karaktäristiska Rostylefälgar och polerad aluminiumkaross skymmer i bilden en lika karismatisk Morgan.
Bilplåtkonstnären mm Bengt Blad sålde från prydligt tält sitt magnum opus – allt om bilplåtslageri i två tegelstensband.
Kjell Andersson demonstrerade med en uppskuren strålkastare hur avbländningen fungerade på hans Morris 12-4 1937. Reflektorn i den ena strålkastaren tippas ned av en solenoid medan glödlampan i den andra släcks. Tvåtrådsglödlampor behövs inte! En Lucas uppfinning kallad dip-and-switch och vanlig på 1930-talet.
En mäktig Jensen C-V8 ägd av Björn Fahlén.
Inte en bil, ett skulpturalt och mekaniskt konstverk – Bentley S2 Continental.
Slut för i år – vi ses på Staberg nästa år igen – det är ju ett fantastiskt bilmöte för alla kännare och älskare av brittiska bilar!