In i parken rullar karavanen, Peugeot 202 ser nästan lite spöklik ut med sina lyktor gömda bakom grillen.
Motorcyklar är välkomna också, fin Ariel från 1928 med sidvagn
Tidig SAAB 92 från 1951, alltså innan dom fick baklucka
Borgward isabella cab är en rariet, c:a 400 byggdes, om denna är äkta eller inte förtäljs dock icke, men vacker är den oavsett. Förresten har vi en köpguide på just Isabellan i senaste numret 7/2012.
Äldsta bilen tuffar in på Gräfsnäs, T-Ford anno 1922
En Imperial Crown från 1960 tar upp nästan hela gaten i bredd, detta var bilen för dom som ville ha en större, dyrare och mer exklusiv bil än Cadillac, bara 618 Crown cabrioleter byggdes.
En nyare Imperial, av 1968 års modell.
Ovanlig och vacker Alfa Romeo 2000 Spider från 1960
Superpadda, alltså en D Super, från 1975
Edsels top of the line modell hette Citation 1958
Chrysler 300 1969, det är lätt att förstå varför dessa karosser kallades "fuselage"
I senioravdelningen, Plymouth från 1937
Och Plymouth av 1939 års modell, i bakgrunden står...
...en Volvo TR704 från 1937, TR stod för Trafikvagn och var alltså ämnade för taxibruk, drygt 500 TR704 byggdes 1935-37.
Samt en Opel Manta A från 1975 nere vid stranden
Så fort det gläntas på en motorhuv så dras folk dit som flugor till en sockerbit, dessutom är ju XK-motorn i E-type ett vackert stycke mekanik att vila ögonen på.
Pontiac Chieftain 1956, detta år byggde Pontiac över 100 000 fyrdörrars hardtopbilar, vart tog dom vägen?
Special var Buicks billigaste modell, men den ser ganska flådig ut ändå, denna Special från 1955
1958 hette toppmodellen Buick Limited, med extra långt bakparti för att få plats med ännu mer kromdekor, Limited byggdes i ganska liten serie, 5571 hardtop sedaner som denna, 1026 coupéer och 839 cabrioleter, dyra då, astronomiskt dyra idag...
Dodge Custom Royal cab 1959 är inte heller någon vanlig modell då de bara gjordes i dryga tusentalet exemplar.
Jaguar 420G är en stor katt, närmare två meter bred och över fem meter lång från nos till svans.
Rover P4/75 var ännu en prominent engelsman som besökte Gräfsnäs denna tordsdag
Och en rover ur P6-serien, 2200TC från 1974.
Ett gäng mercor har radat upp sig vid sidan om allén
Chevrolet Bel Air 1957, för itne så länge sen ratades dessa fyrdörrarsbilar, eller blev reservdelsförråd, nu är de populära dom också.
Harley Davidsons Servi-car är en ganska okänd modell för oss, men denna trehjuliga packåsna byggdes från 1932 ända fram till 1973
En annan märklig skapelse förgyllde torsdagen, en Amphicar! En hybridbil i ordets rätta bemärkelse, som är både båt och bil, en detaljerad köpguide fanns dessutom i Klassiker nr 5/12
Så här ser kommandobryggan ut i Amphicar, som en vanlig bil, fast knappen vid hastighetsmätarn sköter en länspump, längst till vänser syns även reglaget till handgasen.
Och så visar Amphicar upp sina vågegenskaper på sjön Anten.
En annan röd sällsynthet, närmast unik, av de sex Sonetter Saab byggde är bara två i privat ägo, detta är den ena av dom.
Och en tidig 99:a i ypperligt skick, många av dessa har dött folkracedöden och börjar bli sällsynta.
Ford prefect 1956 står på kanten till vallgraven som fortfarande löper runt övre slottsområdet
En fin samling på övre borggården vid ruinen. Slottet uppfördes på 1550-talet, har sedan brunnit, byggts upp, byggs om, brunnit igen, byggts om, och var en mycket större anläggning från början än resterna visar idag.
BMW 503 var ännu en av de där extra rara bilarna som gästade Gräfsnäs denna gång, denna coupé byggdes bara i dryga 400 exemplar, och just den här är dessutom svensksåld.
Duett i kvällssolen på borggården
Volvo 1800S, Saab 93 och Morris marina framför ruinen
Ford cortina som Lotus wannabe
Custom Eight heter denna pampiga modell av Packard från 1949
Dodge DR 1934 i motljuset
Chevrolet International 1929
En ovanlig bil för oss i Sverige, detta är en Delage Dr6/70 från 1928 med Weymannkarosseri.
Delage var lyxiga vagnar på sin tid, så här fashionabelt ser det ut i baksätet, en del saker var verkligen bättre förr.
Fransk lyx av betydligt nyare snitt, Peugeot 604 från 1978. Stor-pegan var aldrig någon storsäljare här.
Volvo 1800S och Porsche 914 lämnar borggården över spången över vallgraven, där en gång fästningsmur och vindbrygga stod.
Beach buggyn har fått en revival, det måste stå hundratals bortglömda i garage och uthus, nu börjar en del hitta ut igen.
Kvällen smyger sig på, en fin Pontiac Star Chief från 1958 rullar mot utfarten
Och Amphicaren snurrar igång sina propellrar inför avfärd.