Så här såg Lamborghinis första prototyp ut, urmodellen 350GTV från 1963.
I Hundkojans spår ville många andra vara med och bygga superminibilar. Så även Simca med Projet 936 som dock inte kom längre än så här.
I forna Sovjet var bilindustrin inte så statisk man kan tro. Det gjordes många prototyper för modernisering av befintliga eller helt nya koncept. Den här är från AZLK, dvs Moskvitch 1973.
Moskvitch C1 ser mycket modernare ut än sitt byggår 1974.
Vauxhall Gemini var en skvader. En Chevette som fick Isuzu Geminis front och akter. De delade ju redan samma T-plattform. En del uppdateringar för 1980 års Chevette härleds från denna.
Den stora grejen med Renault 16 var just dess baklucka, första riktiga femdörrars hatchbacken 1966. Men man provade även hur den skulle fungera som vanlig sedan.
Renault 14 hade samma layout som 16, dvs en femdörrars hatchback. Som kombi blev den aldrig av dock.
Audi 100 generation två kom 1976, men någon riktig kombi blev det inte ändå. Istället valde man att göra en hatchback med namnet Avant.
BMW Z1 som sportkombi. En prototyp gjordes 1991 och den såg ju inte så illa ut. Men det komma att dröja ända till 1998 och Z3 coupé innan det realiserades.
Som en fyrsitsig storebror till Triumph TR7 skulle Lynx introduceras 1978, det hände aldrig och den enda prototypen står på British Motor Museum i Gaydon.