Bild
Nästa artikel

Heuliez

22 februari 2014

Patientkomfort, Quasar ambulans på Citroen CX från Heuliez

M35 med wankelmotor byggdes i 267 exemplar, hos Heuliez

Specialaren AX Evasion

Och tuffa Dyana, en tvådörrars BX break

Citroen XM fanns aldrig som renodlad sedan, men Heuliez tog fram ett par prototyper

Och minst en DS cabriolet byggde dom också, med fyra dörrar.

Espace, showbil från 1971 två exemplar skall ha gjorts av denna SM med targatak

En bisarr reklambil från 1953

Busskarosser gjorde en hel del av under åren, denna Saviem är av det lite mer extremare slaget, från 1966

VLH M7, kübelwagen på franska, var en modell byggd i egen regi främst för militärt syfte

Visa cabriolet prototyp 1982

Peugeot 309 stationsvagn 1987, prototyp med två dörrar

Och även en Volvo 440 prototyp gjordes av Heuliez, som dock aldrig materialiserades.

Snitsig Simca coupé, efter design från Bertone

Renault Fuego cabriolet skulle varit något, denna turnerade runt på bilsalongerna 1982

Citroen ZX cabriolet blev aldrig heller någonting av

Renault 5 van, med tidstypiska operafönster och andra sjuttiotalsattribut byggdes i en del exemplar på beställning, den här i Lufthansafärger.

Supersinq, en ganska exklusiv och förstorad Renault 5 skulle antagligen bli alldeles för dyr.

Studie från 1972, baserad på Peugeot, ett förslag till framtidens taxibil

Murene, stilstudie på Porsche 914

I den hemliga avdelningen, vad som byggs här är den okända modellen Rolls Royce Cloudesque, som ritades av Bertone och byggdes i all hemlighet i tre exemplar hos Heuliez.

Show car, Heuliez Raffica, 1995

och Pregunta från 1998

Peugeot 407 Macarena, en fyrdörrars ''plåtcab'' fanns till och med planer på att sätta i serieproduktion, men det blev inte av.