Bild
Nästa artikel

Hjuletsdag2014

5 juni 2014

Skodan i trevligt sällskap

Alla sorters fordon samlas på Gräfsnäs

Bland stort och smått.

En vända röda bilar, Citroën SM

Och Corvette passar synnerligen bra i denna färgen

Shelby GT500 har en tuff front och inte mindre än fem scoop på huven

Alfa Romeo Montreal är lika vass den också, fast den har bara ett scoop.

Edsel Villager 1959 är en ovanlig stationsvagn, 7820 stycken byggda

Fords stora skräll 1932 var deras V8, men denna har det inte. De bilar som behöll fyran kallades model B.

Opel Kapitän

Ovanlig amerikanare, WIllys model 97 1931.

Traktorer är en viktigt del på hjulets dag, här några fina BM10

Udda traktor, en Hanomag R45 från 1956

John Deeres klassiska färgschema har hållt sig in i våra dagar

Fast dessa är inga John Deere, utan helsvenska GMW-traktorer. 1952-64 byggde Gnosjö Mekaniska Werkstad i Älmhult ett par serier av traktorer

British Anzani började som dotterbolag till italienska motortillverkaren Anzani. Iron Horse var en slags motorplog som blev framgångsrik.

Ångtraktorn tuffade runt på området, den har i princip bara en enda hastighet, sävlig gångfart på 3,5km/h.

Stående inslag på Hjulets dag, täckdikesgrävaren. Några stycken av dessa vidunder byggdes i trakten på femtiotalet.

Och gräset yrde runt denna vintage åkgräsklipparen från trettiotalet.

VW med en hel miniatyrstad under huven, befolkad av mycket små VW-entusiater.

Kadett såldes aldrig i Sverige med dessa runda lyktor, men någon har bemödat sig med att importera en sådan basmodell, kul.

Saabcabrioleter är redan etablerade klassiker.

Inte mindre än tre franska Ford Vedetter dök upp.

Lyxig och ovanlig, den stora Opel Admiral tourern från 1939 är ensam i sitt slag i Sverige.

Amerikanskt, denna vackra Buick Special cab från 1937 vann pris som best in show.

Frazer 1947 en ovanlig och mycket modern bil för sin tid.

Plyschig myslyx från Lincoln, lillmodellen som hette Versailles blev inte så långlivad.

Sjuttiotalet ringde och ville ha sin flakelack tillbaka... Såhär var det vanligt att fräcka till sin muskelbil på den tiden de bara var ett par år gamla. När originallinjen gäller idag är det lite roligt att se en del har bevarats i det skick från när det begav sig.