Två svenska sportvagnar som byggdes i ganska få exemplar, men är ändi vida kända. RPB Piraya och JC Indigo.
Ursonetten, sex stycken gjordes och den här är i privat ägo.
Sonett II kom 1966, de fösrta hade tvåtaktsmotor. 1967 kom den med V4-motorn och gjordes fram till 1969. 1986 stycken Sonett tvåor gjordes.
Den moderniserade Sonett III kom 1970 och byggdes 8368 exemplar fram till 1974
Här kommer världens nyaste Sonett, nästan i allafall. Det är den näst sista Sonetten som byggdes 1974, den allra sista hamnade på Saabs museum.
I luftrummet över Hofsnäs komemr en annan sportig Saab, en Safir som även har typnummer 91.
Sveriges mest kända sportbil, Volvo P1800, eller här närmare bestämt en 1800E och 1800ES.
Föregångaren P1900, eller Volvo Sport som den hette från början. Det blev bara 67 stycken gjorda av Volvos äventyr med en modern roadster med plastkaross.
Dagens stora treat, Koenigseggprototypen från 1996. Den bor i vanliga fall på Motala Motormuseum men hade tagits till Hofsnäs där tanken var att den skulle startas upp. Vilket inte visade sig vara helt enkelt.
Men med många frivilliga händers hjälp vaknade den till liv, känslan av att väcka Frankensteins monster är påtaglig...
Och så kunde den köras upp på podiet för egen maskin till slut
Volvo P1800 rullar fram för presentation
Far och son med var sin JC Indigo intervjuvas av speakern Jan Tromark.
Göran Tjärnlund får berätta lite om sin ovanliga RPB Piraya.