Studebaker är en typisk orphan, men 1948 hade man fortfarande framtidstro och var mycket uppmärksammade för sina modeller med modern och djärv design
Detta är en Land Cruiser, toppmodellen från Studebaker som även var den som sålde i särklass bäst med 35731 exemplar. Efterkommade modeller blev ännu djärvare som 1950-51 års bullet nose form, Hawk coupén 1953, senare Golden Hawk med kompressor och sextiotalets extrema och avancerade Avanti, inget hjälpte dock för Studebaker tvingades slå igen butiken 1966.
Studebaker Land Cruiser inuti 1948.
Rambler ser man sällan på importfronten, och detta är en mycket sällsynt Rebel SST cabriolet från 1968, eller resterna av en. Kan vara värd att spara på då det bara gjordes 823 stycken av dessa. Från 1970 användes inte namnet Rambler mer utan alla bilarna kallades nu AMC. Det i sin tur upphörde 1986 när hela forna American Motors köptes av Chrysler
Anfader till Rambler och AMC kan sägas vara Nash. Dom i sin tur hade en gång köpt upp det ursprungliga Rambler på 1920-talet. 1950 började man använda Ramblernamnet på de mindre modellerna, men i bildandet av AMC gick sopkvasten skoningslöst och städade undan Nash 1958. Denna gula Nash är en Ambassador från 1940.
Förkrigsbilar är ganska ovanliga att importera, såvida det inte rör sig om A-Fordar, men det här är en Graham-Paige från 1929. Graham-Paige var en av många tillverkare på den tiden som fick en allvarlig stöt av depressionen och återhämtade sig aldrig. De sista riktiga modellerna byggdes i blygsam skala 1938, och sen byggde man en liten serie på licens av det hädangångna Cord, kallad Hollywood, innan Grahams hädanfärd också var ett faktum 1940.
En annan ovanlig förkrigare, en Franklin från 1926. Dom tillhärde piojärerna i Amerika och börajde tillverka bilar redan 1902. En egenhet med Franklin var att dom hade alla luftkyld motor, så även deras stora V12 motor 1932. Men luften hade gått ur detta vid den stora depressionen och Franklin somnade in under 1933. Men dock kom motorerna att leva vidare, i flygplan och senare helikoptrar. De sista med Franklins namn byggdes fram till 1975, men än idag byggs motorer på deras patentet i bland annat Polen.
2001 sällade sig Plymouth till kategorin Orhan cars, då märket som startades av Chrysler 1928 lades ned. En deras mest kända modeller hos oss är såklart den seglivade Valiant. Men en Valiant cab som denna 64:a är dock ingen vanlig syn.
Och senast i raden av bilmärken som gått till de sälla jaktmarkerna, vårt eget Saab. En 900 Turbo cab som kommit in från Kalifornien, där de flesta av dom hamnade som nya.