Datsun Fairlady, en sportbil som visade att japanerna viss kunde dom också. Ganska framgångsrik i USA.
240Z slog ner som en bomb, en av de mest framgångsrika sportbilarna någonsin. Alla ville ha en Z, utom i Sverige där man bara sålde knappt 40 stycken under 1973...
280ZX presenterades 1978 och den kom att säljas i Sverige, dock inte i det fräcka Black&Goldutförandet som här.
Datsun 710 hette också Nissan Violet, ibland, och på olika ställen
Så här fantastisk glad blev man av Datsun 120Y 1975
Datsun 810 känner vi också under namnet Bluebird, man alternerade Datsun och Nissannamnet ofta utan synbar logik
Modell vi aldrig fick se, Honda 77 från 1970
Och de tuffare GT-varianterna, här en GTL från 1971 sågs aldrig på våra vägar.
Det var först med Civic som man i Sverige fick veta att Honda inte bara gjorde tvåhjulingar. Civic hade då redan varit rfamgångsrik i USA ett antal år.
Isuzu Florian var en underlig sedan, som salufördes i en del europeiska länder.
Mazda 929 såldes däremot här, kallades i annonskampanjen för Familjens nya Rolls, och det gillades inte av Rolls Royce, men effekten blev att den fick uppmärksamhet. Här dock en annons från Holland.
Snyggt och fashionabelt med Mitsubishi Colt 1979, det skulle dock dröja ett par år innan Mitsubushi lanserades i Sverige.
I bilkatalogerna förr brukade de häftigaste och mest intressanta modellerna oftast ha en liten fotnot som löd "Säljs ej i Sverige"...
Fotnoten här är en Mitsubishi Celeste
Snygg hardtop coupé från 1971, Nissan Cedric.
Subaru var ett annat märke som inte gjorde så mycket väsen av sig i Europa 1973, knappt ens i USA där de åtminstonde fanns. Subarusstorhet kom dock vid den här tiden med att kunan erbjuda fyrhjulsdrift i nästan alla sina fordon.
Toyota Celica GT 1973, en tuff bil med väldigt amerikansk karaktär, till det yttre. Inuti och under skalet präktig pålitlig Toyotamekanik.
Toyota Celica 1973 ur illustrerad annons från Kanada.
Corona mk II var en Toyota Corona, fast ändå inte alls, logiska och tydliga modellbeteckningar har aldrig varit japanarnas starka sida. Den här mk.II är från 1973.
Toyotas modellutbud i Sverige 1979 var blott fyra modeller plus nya Starlet som kom en bit in på året. De andra var Carina, Corolla Cressida och Celica. Liftbackvarianten kostade hela 49480 kronor då.
Så sakteliga började även praktiska minibussar och små pickuper vinna mark i Europa, Isuzu Elf var en tidig sådan, dock sågs den aldrig på våra breddgrader.
De större lastbilarna nådde sällan utanför närområdet, Japan och östra Asien, här en Isuzu TXD 1977.