1949-50 gjorde Kaiser en fyrdörrars cabriolet i liten upplaga. Med den nya karossen 1951 planerades det en cabriolet men den skrinlades. En prototyp byggdes och denna blåa är den enda ''äkta'' fabriksbyggda Kaisercabben.
En Ford 1957 som ser ut precis som en Ford från 1957? Nja inte riktigt en del smådetaljer skiljer denna från produktionsmodellen, en sak är namnet för den kallades Mainline.
Men för 1957 döptes basmodellen om till Custom istället, som fick en snarlik kromutsmyckning på bakskärmen.
Likadant är det med den här Mercury Montclair från 1961, någon sådan fanns inte, istället hette dom Meteor 600/800 och Monterey. Baklamporna och blankpanelen efter hjulhuset kom inte heller i produktion på någon av modellerna.
En i raden av otaliga Volkswagenvarianter som det laborerades med under 1960-talet, EA311 från 1968 visar hur den stundande 411/412 skulle komma att se ut.
EA235 från 1967 visar klart vägen mot 70-talets småbilar, där Golf kom att bli stilbildande. Men frågan är om inte någon från Simca varit och tjuvkikat här för visst är den slående lik 1100?
fastbacks fick renässans på 60-talet, en Triumph Herald byggdes som detta 1965 men tyvärr blev det ingen uppföljning på den.
En annan intressant prototyp trån Triumph 1968 , den kommande Stag var också tänkt att bli en hatchback innan man tog väck taket helt och hållet
Den kortlivade Tjorven byggdes speciellt för posten på Dafmekanik. Efter den byggde Daf själva en postbil på prov för svenska brevbärare 1975 men några beställningar från posten blev det inte.
En annan gul sak från epoken, Volvo gav sig på hatchbacktrenden med ett par provbilar, denna baserad på 242.
Den förra verkar spårlöst försvunnen men på deras museum i Arendal står den andra bilen som baserades på 260-serien, 263GL fick vi dock tacksamt nog inte se i volvoutbudet.