Morgonsamling vid Klassikertältet
Gliving special väckte mycket uppmärksamhet – läs om den i Klassiker 8/2019!
Renault 4 och Ford Fiesta VIP – kända från tidningen.
Det laddas upp inför concours de charme
Låt oss titta på en del av åttiotalsbilarna til en början. Stripes och spoiler på specialaren Saab 9000 Talladega
Samma tema på sällsynta Alpina B10
Volvo Turbo, det behövde inte stå något mer på baluckan där tyckte man i Torslanda.
Toyota Celica blev kändis i rallyskogarna, där kördes den av Juha Kankkunen, Björn Waldegård och allra främst Carlos Sainz
Värst i rallysvängen var Grupp B, och i det startfältet återfanns bland annat Lancia 037. Den här Beta Montecarlon har byggts om av Ewa och Rune Andersson som en hyllning till 037! Läs om den i Klassiker 9/2016.
Fyrsitsigt sportigt, Lotus Excel gjordes i drygt 2 000 exemplar på tio år.
Datsun 280ZX var också en fyrsitsig sportig bil i lite större volym. Det gjordes nästan en halv miljon på fem år!
Engelska sportbilar var nästan uträknade.
Och inte undra på det när japanerna kunde erbjuda en modern mittmotorbil.
Populär ungdomsbil blev Peugeot 205, då främst den riviga GTi.
Ville man åka ännu fortare var BMW:s mulliga M5 en av tiden mest potenta vardagsbilar.
Körde man för fort var risken stor att man fick åka sådan här.
Saab 90 var den kortlivade hybriden mellan 99 och 900 – den sålde på lågt pris och hög igenkännong.
Saab 9000 hade en del italienska gener i sig.
Men Saab hade dock inget sådant här, en kombi, eller en lyxbil i klass med Volvo 760.
En modell som fått ett uppsving, det dök upp flera fina Mercedes-Benz SEC på Skokloster.
För att möta konkurrensen av BMW och Stormercor i USA, fanns Cadillac Seville.
Volkswagen Golf, evig storsäljare världen över. Här i snygga generation två.
Mazda 626, populär mellanklassjapan då.
Toyota Carina II, i samma skikt som Mazda 626 blev den också en succé. Oväntad överlevare!
Största Toyotan som fanns att få var Camry. den större Crown gick sällan på export. De flesta stannade hemma i Japan som taxibilar. Digital instrumentering!
Honda Jazz hette City i större delen av världen. Här blev den dock ingen större framgång för Honda.
Opel Kadett MHRF-besiktas.
Mazda 323 i vitt med spoilerpaket såklart.
Så tittar vi vidare på lite moderna bilar. Rover 75 flyter just nu i gränslandet bruksbil och entusiastbil.
När såg du en sådan här fin Volvo 440 sist?
Volvo S90 Executive/Royal var den ultimata lyxvolvon. Skall ha gjorts 75 stycken av dessa 1997-98.
Innan man kallade dom SUV och sånt, fanns Golf Country. Den fyrhjulsdrivna Golfen gjordes hos Steyr i Österrike
Precis före nittiotalet kom Nissan 200SX, en snygg sportig bil som snabbt blev populär i styling och racing. Sällan man ser en sådan fin orörd originalbil.
Samtidigt kom Opel Calibra, sällan man ser någon alls idag.
Modern klassiker i tyngre divisionen, Chevrolet Impala SS.
Mazda Miata är nu inne på sitt fjärde decennium, tänk vad tiden går.
Och inget stoppar väl en Humvee att åka på klassikerträff.