Volkswagen Orbit krävde nog en co-pilot för att sköta om
Efter några år på teknisk högskola och elektroingenjörstudier är du färdig att köra Lancia Orca.
Mest knappar i ratten vinner, Lancia Medusa 1980
Stramt och knasigt på samma gång, Citroën Karin med alla reglage runt ratten
Maserati Boomernag, med allting inuti ratten
Om man tyckte rattarna blev fula med introduceringen av airbags, Bertone såg vad som skulle komma redan 1978 med Siblio.
Ratten på en pinne och allt samlat runt mittkonsolen, inklusive en toppmodern kasettbandare, det är ju 1983 och så här såg det ut skyttlarna från Sci-fi serien V, eller nej, Buick Questor var det visst.
Ratten på lång pinne kom igen 1986 i en prototyp från Matra, om man hade problem att tyda diverse intrument kunde man ringa efter hjälp.
Så här var det meningen att det skulle se ut i Lamborghini Countach, prototypen från 1971
Bertone Lamborghini Athon 1980, men hur fungerar det att virida på ratten egentligen?
Citroen Activa 1988, med rektangelratt
Eller varför alls ha en ratt? när man kan ha nån slags greppvänlig spelmodulskontroll istället? Mitsubishi MP90X 1985.
I Mazda Aria hade man ersatt ratten med något slags egendomligt radband... eller är det bara kanalväljaren för TV:n?
Mercury experimenterade med denna wrist-twist steering 1965, sågs aldrig i produktion och det var nog lika bra det.
General Motors packade in all tillgänglig teknik, en turbinmotor och transistorer i Firebird III. Styrnigne skedde med en fast spak som man gasade, bromsade och svängde med på samma gång. Spaken kände av trycket från handen och allt sköttes med elektronik på ett slags drive-by-wiresystem. Idén kom senare i avancerade jaktplan men tacksamt nog aldrig i våra bilar.