Vi tjuvstartar lite med bagagerum och lucka... bra ställen att få in lite känsla för jobbet.
En bra färgspruta behöver inte kosta en förmögenhet, den här duger bra med ett par extra nålar av olika dimensioner. Slipgrund läggs gärna med lite större munstycke, sen kan man gå ner nån dimension och även komplettera med ett finare munstycke för mindre bättringar.
Täcka och maskera är ett mödosamt jobb, det måste bli rätt. Jag hade ingen möjlighet att ta av motorhuven, istället pallades gångjärnen upp på distanser. överblivna hylsor funkar och på Triumph 2000 är gångjärnsskruvarna extremt långa vilket gjorde detta möjligt.
Det är skillnad på thinner och thinner. TC-thinner används bäst till färg, vanlig standardförtunning har för snabb dunstning och då riskerar man att det blir flammigt. Förarbete är A och O. välslipad yta grovrengörs med thinner, sen använder man silikonborttagning som torkas rent med dammfria trasor. Sist på med klibbduk, också det är en teknik. Man skall bara låta den dra över ytan, inte trycka.
Det är även skillnad på tejp och tejp, använd helst sådan som säljs av proffsbutikerna, många tejpsorter tål helt enkelt inte färg. Skall man dellackera eller tejpa för två färger och likande är ett tips att dra bort maskeringen innan färgen torkat helt
Bakslag, vid slipning upptäcktes att en bakdörr som såg fin ut var helt perforerad av rost under all gammal lack. Aj...
Dörrskinnet fick bytas, och så får det borras nya hål för clips innan vi fortsätter. För att få hålen rätt tejpades en remsa på motsvarande dörr på andra sidan, hålen markerades, och så fördes tejpen över till den nya.
Så är slipgrunden på, puh. Nu återstår det att...
...slipa, slipa och slipa och slipa för nästa lager. Det är nu man upptäcker mer ojämnheter efter första spacklingen. Våtslip med 320 korn är lagom för detta lager. Sen fortsätter man finspackla och slipa tills det blir jämt och slätt.
Skall man vara riktigt petig är en mörk grund att föredra när man lackar en mörk bil, Jag nöjde mig att använda en svart grund som kontrollfärg på runda detaljer som skärmkanter och annat, då ser man de sista ojämnheterna före topplack.
Lite överkurs, förra året fick jag problem med silikonsläpp i dessa skarvar. Nu skall det bort. Efter noggrann slipning och tvättning tätades det med karosserikitt, och för att få en snygg springa så slipades även dessa med ett papper på ett spackelblad.
Det går många timmar och många ark våtslip på att slipa alla små veck och kanter tills man är nöjd.
Gammaldags CA stålplast primer finns ännu, den användes i motorrummet.
Nu åker bilen ut i det fria för att städa rent garaget och röja inför den spännande utmaningen, lägga den riktiga lacken. All maskering görs också om för att slippa färgflagor som lätt släpper från plasten. Nu går vi med slippapper på 400 och slutligen 600-korn före lackering.
Och nu så, går det vägen att.. nej vänta ett slag, nåt blev fel...
Vad är nu detta? Jo vatten... hela lacken full med fula vattenblåsor... Veckor av förberedelser och arbete är nu helt kört tack vare en defekt vattenavskiljare.
Så nu är det bara att packa ihop? Nej, har jag gett mig fasen på det så skall det gå vägen också. Bara slipa ner rubbet och börja om.
Och nu så, Jaaaa! jag fick till det! visst det har runnit på några ställen och lite apelsinskal på andra, men nu slipar vi...
...ner alla de fula partierna, slipgrunden är mjuk, men topplacken är hård och kräver mycket mer arbete och fler grader av papper från kanske 120 för de fulare bitarna, sen hela vägen ner till 800 denna gången.
Då jag vet att jag inte får proffsjobb, så lade jag tre varv lack för att kunna ha lite marginal att kunna finslipa och polera fram en jämn yta. Misse inspekterar jobbet.
Med bilen ute så är det dags att ta tag i alla smådetaljer som nu skall grundas och lackas sidensvarta. Klädgalje, gummistroppar och blomsterpinnar får duga som mobil för dessa prylar.
Blir lacken bra i ett garage, den blir acceptabel, som amatör får man räkna med att det blir rinn, det blir, ojämt, det blir inte helproffsigt men det går att rädda det hela. med ännu mera tålamod och tryt. Nu våtslipas hela bilen ner, noggrant. Här slutslipas ena skärmen, här är kör jag abralonskivor på korn ända ner på 4000. Efter man gjort av med kvadratmetervis våtslippapper från 320,400,800,1200,1600,2000 beroende på yta.
efter slipning så återstår polering i tre steg, det är drygt och mödosamt, men väl värt mödan.