Bild
Nästa artikel

Lådbilar

11 oktober 2011

Slaby Beringer 1920 var verkligen en låda, en trälåda med elmotor, kedjedrift och cykelhjul. Detta var ett ''kommiss''fordon främst avsett för krigsinvalider hemma i Tyskland.

Praktisk låda, antagligen avsedd som mjölkbil och liknande, Delcar 1948 från USA.

Låda från England, Rodley 1954, skall varit fyrsitsig enligt reklamen, tro det...

Låda från Sverige, detta är prototypen till Tjorven 1964, slutresultatet blev inte fullt lika kantigt.

Efter andra världskriget var Tyskland förbjudet att bygga upp ett eget flygvapen, många av de tidigare välkända flugzeugbau fick se sig om efter nya sysselsättningar, flera kom att börja bygga minibilar och scootrar istället. Av dom är Messerschmitt och Heinkel de mer kända men även Dornier dök upp ibland med en del småttingar. Detta är en Dornier Delta 2 från 1969

Lepoix Urbanix prototyp från Frankrike 1972

Sado från Portugal byggde på Datsun-mekanik, främst som nyttofordon. man köpte mekaniken från Datsun och byggde egna karosser, detta för att slippa importtullar 1978

Och på samma sätt byggde Wihuri i Finland Teijo-lastbilen, som byggdes på importerade VW-chassin och mootrer med egen kaross.

La Hormiga-Volkswagen 1978 var ett likadant projekt som de föregående, allt för att slippa importskatter, La Hormigan kommer från Mexico

Vid kristider verkar det som om lådorna kommer på modet, efter oljekrisen 1973 sågs ett antal koncept dagens ljus, CVS från Mazda presenterades 1974 som stilstudie.

Ett bidrag från brasilien, Gurgel var en stor tillverkare av terräng och nyttofordon. Tåliga och praktiska, men tog aldrig några skönhetspriser, deras Itaipu var också det en eldriven skapelse i svallet efter oljekrisen 1973

Economini också en prototyp från brasilien såg dagens ljus lite senare, 1981

Vid samma tid laborerade även Volvo med ett par elbilsprototyper, två stycken sådana här byggdes och testades 1975-76

Ett annat svenskt elbilsprojekt var Silentia 1978

Två lådor från Frankrike, där dessa små lådor är mycket populära, då de klassas som moped och är därmed körkortsbefriade, den gula är en Cyclo coh den vita en Minicomtesse från 1970-talet.

En låda som faktiskt sattes i serietillverkning var den eldrivna Zagato Zele, som kom direkt efter oljekrisen 1973. Byggdes under ett par år och exporterades även till USA där den var känd som Elca

I Frankrike och Italien har det funnis lådor länge, skatteregler har gjort det förmånligt med dessa tingestar som med mopedmotor på 49cc inte räknades som bil. Ligier är bland de mer kända i branschen, som vid sidan av att bygga formel-1 chassin också sålt dessa i mängder sen 70-talet

Boxen har dykt upp i vårt grannland Danmark också, Logicar presenterades 1983, succen uteblev dock.

Kewet El-Jet däremot rönte större popularitet i 90-tales miljövåg, tillverkningen lades ner efter några år för att sedan återuppstå i Norge

Obskyrt miniboxprojekt som kallades Sigma, härstammde från Ungern och visad 1989, föga mer känt om den

1992 presenterade Giugiaros Ital Design denna lilla kub i samma anda. Biga kallades den men kom aldrig utanför mässhallarna.

Lådan i förnyad form under 90-talet, flera concept framförallt från Japan såg dagens ljus, fast kunder lyste alltid med sin frånvaro så därför blev det aldrig några uppföljare på dessa.

Honda Fuya-Jo på Tokyomässan 1999

undade former men lådtänkandet finns ännu kvar, Honda Puyo vidades 2007

Men vinnaren är, Kubernas Kub, lådornas låda, Quasar Unipower från 1968! En idé av en fransk-vietnamesisk designer som kallade sig Quasar Khan, byggd på mekanik från Austin Mini. Detta växthus på 10-tums hjul hade skjutdörrar och dessutom uppblåsbara genomskinliga säten