En av tiderna mest primitiva bilar. Ett brädgolv, ratt och det femte hjulet är drivhjulet med en slags påhängsmotor.
Briggs&Strattons Flyer såldes i början av 20-talet för $150
Dom kallades "cyclecars" och var enkla bilar, ensitsiga eller med sätena i tandem och hade sin storhetstid åren efter första världskriget. Här en brittisk Tamplin från 1921.
Hanomag "kommissbrot" var lite felande länk mellan cyckelbilarna och vanliga bilar. Byggdes åren 1925-28.
långt från de billiga folkbilarna, Isotta Fraschini var Italiens flaggskepp en rak åtta på 7,4 liter och ofta försedda med påkostade karosser. Den här bilen från 1925 har en holländskbyggd kaross från van Rijswijk.
Lincoln bygger lyxbilar än idag, startades av Henry M Leland 1920 men sedan 1922 ingår det i Fordkoncernen.
Cord L-29 var framhjulsdriven och hade ofta låga sportiga karosser. Motorn var en rak åtta på fem liter och drygt 4500 av dess L-29:or byggdes.
Få tillverkare har vågat sig på en V16 motor men Marmon erbjöd detta 1931-33. Motorn var på åtta liter och byggd i aluminium.
Gabriel Voisin var känd flygpionjär som sadlade om till att bygga bilar, här en C23 från 1931.
Ett monster till brandbil, American LaFrance från 1922 med massiva gummidäck.
En hall hos Louwmans är vikt åt Bugatti, här är den legendariska tävlingsmodellen type 35C. I bakgrunden står en liten type 52 eller baby Bugatti, gjord för barn och försedd med en elmotor.
Ettore Bugattis son Jean var mycket begåvad både som ingenjör och designer. Bland hans tidigare verk var den här extrema karossen 1932 på en type 50.
Här finns också troligen världens finaste samling av klassiska tävlingsbilar, här står ett par tidiga Maseratis från början av trettiotalet, närrmast 8CM från 1933
Den här Lagondan var totalvinnare av le Mans 1935.
Kaiser WIllhelm II abdikerade 1918 och levde i exil i Nedrländerna, här är hans pampiga Mercedes Benz 500 Nurburg limousine från 1933.
Det dyraste och snabbaste man kunde köpa på 30-talet var Duesenberg model SJ med kompressormatad rak åtta på 320 hästkrafter. En enorm effekt på en tid vanliga bilar höll sig på 30-50 hästar. Prislappen var drygt 20000 dollar och det motsvarade ungefär 40 nya Fordbilar! 36 kompressormatade model SJ gjordes.
Art decostil, Graham Blue Streak från 1934 som drar på en stor lyxig husvagn. Curtiss Aerocar var specialbyggda och mycket påkostade husvagnar, och byggda med en stor portion flygplansteknik.
Det blir knappast mer art deco än så här. Flamboyanta Panhard Dynamique från 1937.
På trettiotalet började man experimentera med svansmotor alternativa konstruktioner av chassin. Volkswagen med sitt plattformschassi var en del i detta men även Mercedes erbjöd från 1934 en liten svansmotorbil med centralrörsram.
Styer typ 55 från Österrike var ett annat sidoskott från Volkswagenutvecklingen. Drygt 13000 av dessa gjordes 1936-40.
En av de mest intressanta bilarna på Louwman står i en egen monter, orenoverad. Det är nånting så ovanligt som en Toyota från 1936 som hittades i Sibirien för några år sen. Det här var Toyotas första bilmodell och när Toyota skulle fira femtioårsjubileum 1986 letade man länge efter en sådan här. Men ingen av dessa stod att finna, så man fick bygga en replika istället. 2008 hittades dock denna modell AA i en en avlägsen by i norra Sibiren och världens enda bevarade Toyota AA finns nu hos Louwman.
Mercedes Benz 500K var en av trettiotalets storheter, K står för Kompressor.
Legendariska BMW 328 roadster var en annan av trettiotalets storheter, 464 exemplar byggdes av dessa.
Italiensk elegans, Lancia Astura med kaross från Pininfarina 1938
Lagonda V12 Le Mans från 1939, till stor del kostruerad av W.O Bentley. Den strömlinjeformade karossen kom från Lancefield och trots sin storlek slutade bilen på en tredjeplats i Le Mans 1939. Det var dock mer att betrakta som en provkörning med sikte på att vinna Le Mans 1940, som ju aldrig kom att bli av då kriget kom emellan.