Fyrtiotalet börajde med en värld i krig. Drivmedel var bristvara och i det ockuperade Frankrike byggde man små enkla elbilar för transporter. Den här komemr från flygplanstillverkaren Breguet och dom gjorde drygt 200 av dessa.
Peugeot VLV var en annan nödbil, drevs av fyra 12V batterier som gjorde att den kunde komma åtta mil. 377 exemplar byggdes av denna.
I Usa kunde man däremot fortsätta bygga vanliga bilar ett litet tag till. Denna Lincoln Continental från 1941 är filmstjärna, då den figurerade i Gudfadern 1972.
Men ganska snart efter Pearl Harbour stoppades all bilproduktion. Årsmodell 1942 presenterades hösten 1941 och gjordes bara fram till januari-februari 1942. Där för är denna årsmodell mycket sällsynt och här står en Chrysler WIndsor Town&Country wagon, som hann göras i 849 exemplar.
Efter kriget hade flera kända bilmärken och karossbyggare försvunnit. Men de som fanns kvar försökte överleva och man skapade en del fantastiska karosser under en period. Men dessa specialbilar blev nu alltför dyra att både bygga och försöka sälja i dn nyya världen efter 1945. Här en Talbot T26 med kaqross från Chapron.
Och en annan Talbot T26 med extravagant coupékaross från Saoutchik.
Talbot T150SS med svepande kaross som kallas för 'gotte d'eau' från Figoni & Falaschi.
Elegant Austin A90 Atlantic från 1949
1952 gjordes en av de mesrt spektakulära bilarna under perioden, Pegaso Z103 "cuppola". Pegaso var en mycket dyr och komplicerad sportbil från Spanien, och man satte standarden att allt skulle utvecklas och bygas lokalt. Från den komplicerade V8:an med dubbla kammar och fyrventilsteknik, till den femväxlade växellådanmonterad bakom bakaxeln. 86 Pegaso Z102 gjordes och den speciella Cuppolan såldes ny till General Truillo i Dominikanska republiken.
Italienska Vignale gjorde en kaross på Rolls Royce SIlver Wraith 1954 och den blev väl mer spektakulär än elegant.
Aston Martin 1953 , en av fem DB3 fabriksracerbilar som tävlades med 1953-55.
Tävlingsföraren Enzo Ferrari som tidigare var knippad med Alfa Romeo började utveckla egna racerbilar i sitt Scuderia Ferrari. 1949 tog man steget att bygga snabba sportbilar för gatbruk med denna modell, 166 Inter.
Ferraris lite mer okända racingsatsning, för det legendariska Indy 500 byggde man fyra bilar 1952, fabriksbilen här samt tre privatbilar. Stasningen gick inget vidare och man fokuserade istället på formel 1 och 2 hemma i Europa.
300S, Maseratis nya moderna tävlingsbil som byggdes i 28 exemplar mellan 1955 och 1957.
Den egendomliga Tarf-II, rekordbil konstruerad av Piero Taruffi 1951. Föraren i högra kroppen och motorn i andra, på Italienska kallas en sån här konstruktion för 'Bisiluro'. En maseratimotor på 290 hästar gav Tarfen en fart på drygt 300km/h över flygande milen.
Jaguar D-type följde upp sin föregångare C-types med stora racingframgångar. 78 D-type tillverkades och när Jaguar lade ner tävlingsverksamheten 1956 köptes flera loss av privatpersoner, och modellen kom fortsätta vara en vinnare.
Hos Jaguar stod dock kvar några D-types, dessa modifierades för att säljas som vanliga gatbilar med XK150S-motorn och ett passagerarsäte. Sexton XKSS kom att byggas.
Abarth 207A Corsa Spyder, tio exemplar byggda 1955-57.
Vart tog de mäktiga mullrande Can-Ambilarna vägen? Jo en hel del av dom står här, närmast en March 707 Can-Am.
Brittisk aristorkrati och förnämligheter åkte inte alltid Rolls-Royce, ofta åkte man istället Humber. Här är Winston Churchills Pullman limousine från 1954
The Golden Zebra, en av de astronomiskt dyra specialbilar som Daimlerchefen sir Bernard Docker lät beställa. Kaross från Hooper, allt blankt är förgyllt och insidan klädd i zebrapäls.
En av femtiotalets dyraste och mest avancerade bilar. Cadillac Eldorado Brougham som hade en prislapp motsvarande tre vanliga Cadillacs. 704 exemplar gjordes 1957-58 och prislappen var över 13000 dollar.
Femtiotalet innebar även minibilar, här en Victoria Spatz som är en av de minsta från tiden, i bakgrunden står en fransk Inter från 1955.
Bil eller båt? Den här märkliga skapelsen är ingen amphibiebil utan gjordes av Coriasco som en slags rullande reklam för en seglarskola. Alla maritima atrribut finns där, och "skärmarna" i blått skall symbolisera vågsvall. Den sitter på ett Fiat 1100-chassi och är fullt fungerande på landbacken.