Självklart har man en Daf i den stora entréhallen hos Louwmans. Och inte vilken Daf som helst utan en prototyp från 1957. Detta är Daf #13 som provades ut två år inan bilen hade premiär.
Nederländska Rijkspolitie körde öppna Porsche 356:or förr. Traditionen med Porschecabbar höll i sig in på 90-talet när Rikspolisväsndet upplöstes
Främst i småbilshyllan en Suzuki Fronte 1970.
Sextiotalet kom med strandbilar, beach buggies och Jollys. En variant på Jollytemat var Michelotti Shelette byggd på Fiat 850. Drygt 80 sådana här skall ha byggts, denna från 1976.
Pininfarina X var en experimentstudie med hjulen placerade i rombiskt mönster. Från 1960.
Maserati 1955 med vacker kaross från Frua.
Bondbilarnas urfader, Aston Martin DB5. Fyra bilarspecialutrustades med Bondattiraljer, två användes i filmen och två gjordes för pressvisning, det här är en av de senare.
Fantastiska Ferraris, här en 275GTB lightweight från 1965
Den här Ferrari 500 Superfast specialbyggdes 1965 åt prins Bernard, som ville ha ett nummer mindre motor. 37 stycken 500 Superfastbilar byggdes i lite olika varianter.
På sextiotalet fick Ferrari konkurrens av en liten uppstickare. Traktortillverkaren Lamborghini började bygga GT-bilar och tafsade på Ferraris domäner med 350GT, lite dyrare, lite snabbare, lite exklusivare. Och så var kapplöpningen igång i en nästan klassisk italiensk blodsfejd mellan de båda.
Med Toyota 2000GT visade Japan att dom var nånting att räkna med på sportbilssidan också. 351 stycken byggdes av den här och strax efter kom Datsun 240Z som blev en storskräll.
Samtidigt i USA, Plymouth Road Runner Superbird var i princip en Nascarbil för gatan.
Porsches formelbilar var ombyggda 718 spyders och blev mycket framgångsrika i formel 2. 1961 kom enregeländring som gjorde att 718 kunde köra i Formel 1 också. Joachim Bonnier, Hans Herrman och Dan Guerney körde för Porsches stall. Den här bilen tillhörde privatföraren Carel Godin de Beaufort.
Alfa Romeo tipo 33 Daytona 1968.
På sjuttiotalet var det fortfarande fritt fram att experimentera i formel 1. Tyrell tog fram en F1 bil med dubbla framhjul som inte fungerade som det var tänkt. March kontrade 1976 med dubbla bakhjul vilket givetvis heller inte fungerade och bilen kom inte till start. March drog sig ur F1 cirkusen säsongen 1977 istället.
Abarth-Lancia LC1 skuklle egentligen tävlat i Grupp 6 men den ströks för 1982 så det blev en grupp C-bil istället. Maskinen hade 450 hästkrafter och en toppfart på närmare 350km/h och det anmärkningsvärda med det är att motorn bara var på 1,4 liter.
Conceptbil från 1974, Maserati Medici.
Sbarro Challenge minns vi väl från åttiotalets planscher och här står den, Den kilformade Schweizaren Sbarro Challenge från 1985. Det byggdes dock några stycken av den i lite olika utföranden.
En av de mer udda bilarna i Louwmansamlingen är en kinesisk Shanghai från 1986. Som i grunden är en sextiotalsbil baserad på en femtiotalsmercedes.