Peugeot är idag det märke som varit i branchen längst, den här är från 1894. Av denna typ byggdes sju bilar, och hade en motor på 6 hästkrfater från Daimler.
Daimler från 1897, med sätena arrangerade på det här sättet kallas karossen för tonnau. I princip alla dagens karosstermer som coupé, sedan, brougham, limousine med mera har sitt ursprung i hästdroskornas tid.
Loius Goddu var en uppfinnare från Kanada som kom att producera en del bilar, men mestdels för eget bruk. Den här dateras från 1898. Goddus namn må vara okänt idag men hans mest kända innovation använder vi rätt ofta för det är häftklammern!
Bakom den står en märklig Sunbeam-Mabley från 1901 med hjulen i rombisk konfiguration.
Dessa trehjuliga små lastbilar hette Phänomobil, och gjordes i Tyskland 1907 till 1927. Senare kom Phänomenfabriken hamna i Östtyskland och man fortsatte bygga lastbilar, då under namnet Robur.
Den makalösa svanbilen från 1910. Beställd av en excentrisk skotte bosatt i Calcutta, byggd på ett Brookechassi. Den väckte uppståndelse, för svanhuvudet kunde spruta ånga, och dess ögon lyste. Skotten tröttnade dock snabbt på sin svan och sålde den till Maharadjan av Nabha.
Maharadjan som köpte svanbilen lät bygga en minisvan också, troligen den första bil som konstruerats i Indien, 1920.
Herbert Buffum byggde världens första fyrcylindriga motor, och dessutom den första som var speciellt anpassat för en bil. Ett snyggt rörchassi tillverkades hos Pierce 1895 (Senare kända för Pierce-Arrow bilar) och en kaross från Stanhope. Senare byggde Buffum även den första V8-motorn 1904.
Och här står världens första sexcylindriga bil, en Spyker från 1903. Och det är inte allt, det är dessutom den första bilen med både fyrhjulsbromsar och fyrhjulsdrift!
Spyker var Nederländernas egna bil, byggdes mellan 1899 och 1929. Louwman har den största samlingen Spykers som finns och här är en 14-18 tourer från 1906
Större Spyker modell 15-22 från 1907.
Ett mindre känt holländskt märke var Eysink. Dom gjordes i Amsterfoort mellan 1903 och 1919 och den här är från 1912. Motorcyklar forsatte man dock bygga fram till 1957.
Museet är byggt lite som labyrint med olika hallar med olika teman. Här finns en hall för alternativa drivmedel. Här står en rejäl tysk Hedag Brougham från 1905 med eldrift.
Ångbilar på rad, en White model C från 1903
Mest kända och framgångsrika av ångbilarna torde vara Stanley, den här är från 1906.
En eldriven Baker från 1908 med laddare.
Owen Magnetic var en slags elhybrid från 1916. En elektromagnetisk kraftöverföring skötte drivning som en steglös automat som inte hade någon mekanisk kontakt med själva motorn.
British racing green är ett begrepp och här är bilen som startade det hela. Napiers enorma racerbil med 11 liters fyra från 1903.
Varför grön? Jo, Gordon Bennettcupen skulle köras på Irland 1903 då landsvägstävlingar just hade förbjudits i England. Irlands nationalfärg är grönt så då målades bilen i detta. Så egentligen borde färgen heta Irish racing green.
Shooting brake var från början en enkel kärra man tränade draghästar med. Termen kom också att användas på tidiga kombiliknande bilar främst avsedda för jaktutflykter med folk, hundar och gevär som denna Rolls-Royce från 1910. Idag skulle vi kalla det för en SUV.
Karossen är byggd av Croall&Croall i Edingburgh.
Sportig kaross från Labourdette på en Panhard från 1912. Skiff kallas den här typen av kaross med bakdelen i vackert träarbete
Lågbyggt 1914. American Underlsung var tidigt ute med att sänka ner karossen över ramen.
En Regal Colonial coupe från 1912.Träramar runt rutorna och spröjsade sidofönster skvallrar om att karossen bör vara byggd av Alin&Lieutard i Paris.
Joswin var en kortlivad tysk lyxbil. Byggdes mellan 1920 och 1924 och använde överblivna flygmotorer från Mercedes.
En gång i tiden byggde Renault rejält stora bilar, den här är från 1913 med Broughamkaross från Mühlbacher.
Vad som gör Louwman speciellt är att här är en hel del av världens mest speciella bilar samlade, de där som är legendariska för sin historik och unicitet. Som Gordon Bennetnapiern, Svanbilen, Shooting Brakerollsen den fyrhjulsdrivna Spykern till exempel som visats här. Här är en till Black Bess Bugattin. Den tillhörde ingen mindre än tennisproffset och flygaresset Roland Gaross och den specialbyggdes åt honom 1913. Med en motor på 100 hästkrafter utan dämpning, kedjedrift och en minimalt karosseri från Labourdette kan detta kallas för en tidig hot rod.