Mazda 929 skulle vara en prestigebil, man lyckades kanske inte fullt ut med att sno kunder från Mercedes och BMW...
Det ser nästan ut som man försökt bygga ihop tre bilar i en, en dos Amerika, en dos Mercedes och en del av egen hemligt recept...
Originalkapslar, originaldäck och original stänklappar.
Så tittar vi in i Sveriges, kanske världens finaste sjuttiotalsmazda
Gräddvitt med inslag av brunt i textil och vinyl, någonstans på gränsen mellan ombonat och sterilt.
297,8 mil... sedan 1979! fortfarande 200 mil kvar till första servicen.
Under en rökfärgad lucka i mittkonsolen sitter varningslamporna, nästan vagt synliga från förarplats.
Elhissar och centrallås var standard, ovanligt även på dyrare bilar då.
Likaså automatlåda och sätesvärme. Handbromsspaken har en underlig vinkel.
Bagaget är milt sagt sparsamt använt, troligtvis aldrig. I luckan syns solenioden till elöppningen.
Motorrummet i klanderfritt nyskick.
Kan man gissa att den tunna kromade plåten över grenröret inte omfattades av rostskyddsgarantin?
Vertikala lampor var en fluga som försvann fort, även hos Mazda.