En gång om året är det trafikstockning i lilla Hällingsjö, det är när Mellander håller öppet i trädgården, köerna ringlar långa.
Volvo TR703 från 1935 i kön
Har ni sett eller hört talats om Bricklin? Byggdes i new Brunswick, Kanada 1974-76 och var tänkt som en säkerhetssportbil. Säkerhet hade den sportigheten blev det mindre beställt med. Glasfiberkaross och elöppnade måsvingedörrar, runt 2800 hann byggas innan Bricklin upphörde. Denna är troligen den enda i Sverige.
Engelsk aristokrat, Aston Martin DB2
Och mer folkligt engelskt i form av Ford Zephyr 1961
På snabbvisit från 70-talet, Trike med VW-motor.
Porscheklubben kom i samlad trupp med både gammalt och nytt.
Porschekaravanen ringlar sig sakta fram genom trädgårdsgångarna
Och en ”droska” eller PV831 som dom heter
mycket mindre och mycket blå, Austin A35 Countryman från 1957
MG:s är obligatoriska i sammanhanget, fin TD från 1950.
Enda Lutonbyggda engelsmannen på plats, Vauxhall Cresta 1963.
Och en E-type V12 roadster
Franska bilar verkar vara i minoritet på dessa utflykter, men denna fina Renault Floride hade hittat hit.
Amerikanskt är det däremot gott om, här en fin Chrysler 300 årsmodell 1967
1800ES med Volkswagen K70 framför sig.
Tvåhjulingar gömmer sig under trädet, majoriteten av motorcyklarna är dock av svensson-snitt, svarta stora touringhojar med V-twin, som man inte vet om det står Yamaha, Harley eller Honda på ibland. Men denna knallröda Ducati 900SS Hailwood replica stod ut i mängden
Carl Einar Mellander själv har givetvis en del fina bilar, denna pampiga Auburn 852SC tourer från 1936 är från hans eget garage
Likaså den gröna Buick tourern från 1929 i bakgrunden är Mellanders, den blåa som ju också är en Buick av samma årsmodell beskrevs ju nyligen i bildkavalkaden från Hjulets dag. http://www.klassiker.nu/traffreportage/hjulets-dag-pa-grafsnas-2012-3053
Äldsta ekipage denna dag var den här T-Ford roadstern från 1922
SS100 var sportbilen där 100 stod för toppfarten i miles per hour, en imponerande siffra 1937, SS bytte senare namn till..
Morgans i massor i trädgården, årsmodeller är svårt att skilja åt utanför Morgan-sfären.
OTN4 skiljer sig dock från de övriga Morgan-klonerna, det här breddade monstret var menat att bli en Le Mans racer, den Traco-byggda V8:an med fyra Weber 48:or var på 350 hästar, men till le Mans kom den snöpligt nog aldrig.
Mer modest engelskt, MG YA saloon, 1948
MG som vi är mer bekanta med att se dom, sportiga, låga och öppna, MGA
En Austin Healey som inte har ekerfälgar, snygg 100/6 ”Big Healey” i läckert färgschema, och plåtfälgar med kapslar
Mercedes Benz 300SL roadster visar upp sin intrikata insprutade raksexa
Porsche 904 är en raritet, bara runt 100 stycken av dessa byggdes för gatbruk.
Moderna muskler i form av Lamborghini Gallardo visar upp sig under äppelträden
Och muskelbil old style, Erik Ollas underbart tuffa Dodge Charger från 1966, en mycket ovanlig modell med ännu mer ovanlig motor, för i denna sitter en 426 Hemi original.
Mer USA muskler i andra delen av trädgården, Ford Mustang mach1 fastback 1969
Vacker och sällsynt Aston Martin DB2 cabriolet från 1951, muskelbil på sin tid
Sen ankomst noteras på Ronny med sin Chevrolet från 1939
Austin A40 hette först Devon och bytte namn till Somerset, vid sidan av fanns en kortlivad tvådörrars modell som kallades Dorset, detta är en Devon från 1951.
Att koppla av med en god bok emellanåt är nyttigt, och kameran ligger skjutklar på filten framför en Chevrolet från 1931.
Ingen riktig krigsjeep utan en fredsjeep som dom kallades här när de såldes efter kriget, denna CJ2 är från 1946.
En sjusitstig Dodge D-11 De Luxe på det långa chassit med 134 tums hjulbas. Dessa stora sedaner var ganska populära här som taxi och transportbilar, och denna Lång-Dodge är såld ny i Sverige 1939
Från att T-Forden mestadels bara gick att få i svart, så fanns det en myriad av färgkombinationer och karosser att välja till den nya model A 1928. Hela 22 modeller fanns i Fords mya program för model A och detta är en Briggs town sedan med leatherback-taket som var tillval.
Elegant prestandabil från 1957 , Studebaker Golden Hawk
Och den ovanliga Dodge 880 cabrioleten som slitit hela sitt liv som startbil på Åby travbana, makalös renovering ligger bakom att få den till detta fina originalskick.
Tuff Ginetta G33 från 1992, dessutom till salu.
Färdigpackad Opel Rekord,klar för en semstertripp till 60-talet.
Rover P6-modeller dök det upp flera utav och här en fin vit 3500 från 1969, bredvid en Shelby Cobra och i bakgrunden skymtar den egendomliga Bricklinen.
Elegant av tyskt snitt, den vackra och storvuxna Mercedes Benz 280SE coupe med 3,5 liters V8.
Och en modernare 200 från 1983.
Alfa 1750 smälter in i bakgrunden
Och en Fiat 600 från 1959 gömmer sig bakom syrenerna
Detta är en tidig VW-cabriolet från 1951 , dessa byggdes av Karmann och hade typnummer 15A som vänsterstyrd, 15B var högerstyrda.
Volkswagen typ 1, eller 11C från 1959 som vänsterstyrd exportmodell, i orört originalskick.
Och Wahlströmsbilen knotade på till Hällingsjö den också
Räddningstjänsten Storgöteborg har ett par klenoder i sin samling som ett gäng entusiaster i kåren gärna visar upp, till Hällingsjö kom dom i tidtypiska uniformer och Volvo LV94 från 1937
Uppsittning och avfärd, kanske fick dom ett larm?
Beteckningen Ferguson TEA20 kanske inte säger så mycket men säger man Grålle vet alla vad det är, här en fint renoverad Grålle av 1949 års modell på väg hemåt. En utförlig köpguide över Grållen finns i Klassiker nr 9/2011
Lill-grålle? Saab 96 från 1962
En sådan här onsdagskväll är kort men intensiv, här åker en PV44 iväg
Och ut rullar även en BMW ”Barockängel”
samt en Mercedes benz 300C från 1956
Nästan sist styr en Ford Thunderbird från 1957 kosan hemåt mot Mölnlycke.