Kjell Åke Larsson från Glava i Värmland dundrar förbi med Scania AL36.
Scania L75 från 1961 hemmahörande i Motalatrakten, folk åker långväga med sina lastvagnar för att köra tunga rallyt.
Långt utanför Stadsgränsen... en av Spårvägarnas gamla linjebussar från 1964, konverterad till högertrafik vid omläggningen 1967
Lätta divisionen av tunga rallyt, Tim Heydecke från Kungsbacka med en fin Opel Blitz från 1965
Vad det varit i tankarna på det här imposanta släpet fick jag aldrig reda på, men ekipaget med Scania L76 dragare från Påarp är stiligt.
Scania Vabis LS93 årsmodell 1952 välkomnas.
cania Regent från 1957 med tidigt lastväxlingsflak, som dagen till ära pryds av en traktor.
Volvo Starke med ovanlig skåpbyggnad, hemmahörande i Falkenberg.
inte bara glänsande veteraner, en del av dom är ännu i daglig tjänst, lokala bilskroten opererar en mindre flotta av dessa Scania 36 skakfyror.
Volvos från 1954 respektive 1979
jämfört med föregående bild är det svårt att tro att denna Volvobuss är ett år äldre, en B638 av 1953 års modell har som kört ända från Kumla.
Mera traktorsläp, Bo Dahlström från Hultafors med Volvo N86, med som co-driver denna dag var hans trafiklärare som en gång lärde honom köra lastbil, Christian Traneflod.
Volvo LV78 från 1935 tillhörde ett av de äldre ekipagen, den här ingår i Volvo Lastvagnars veteranklubb som hade något dussin bilar med på rallyt.
Inte bara välvårdade lastbilar, en hel del har även renoverat upp och matchat med passande släp också
FB88 från 1968 i klassiska ASG-färger
Från Rygge i Norge kom Odd Ekeberg med detta jätteekipage, en FB89 från 1975 med släp
Denna finna Chevrolet pickup från 1949 ser nästan förskrämt liten ut bland de fullvuxna lastbilarna.
Och det här är en snudd på legendarisk bil som släppts ut från Volvomuseet där den annars bor. Det är just den C303 som Volvo satsade på att köra det prestigefyllda Paris-Dakar med 1983, med en andraplats som resultat
Och här är mannen bakom det, John Granäng var med och ledde projektet, utvecklade bilen och körde det tuffa rallyt 1983! Tröjan och ID-kortet från den resan har han på sig dagen till ära.
Fikapaus i VM-trailers väl tilltagna lokaler. Tidigare hette dom Härryda Släp, en logotyp som prytt otaliga stänklappar på svenska och utländska ekipage genom åren.
rallyts mest udda och mest uppmärksammade fågel, den unika Harmeningen som återuppstått efter en lång renovering
Harmening var egentligen en karossbyggare i Buckburg, men som 1957-59 byggde några bussar efter egen konstruktion, det blev bara drygt 30 stycken.
1996 räddades den här fantastiska bussen från en skrot och ett 15 års mödosamt renoveringsarbete tog vid. Elever och lärare vid fordonsprogrammet på Nifsarpsgymnasiet i Eksjö har efter alla år äntligen fått ut den på vägen igen
och en gång i tiden hade våra lastbilar riktiga namn som tål att smakas på, Raske...
Bryggeribil från Alingsås
Volvo LV83 från 1938 med Hesselmanmotor
TL-12 är beteckningen på denna så kallade startbil som tjänstgjorde i flygvapnet.
Så efter fikastoppet är man på vägen igen, färden följer gamla riksväg 40, förr kallad riksfemman tillbaks mot Göteborg och vidare ut mot målgången på Arendal.
Vissa saker försvinner utan man egentligen skänker det mycket tanke. En gång regerade de blågula bilarna från ASG, AB Svenska Godsbilcentraler på vägarna, men för något decennium sedan försvann dom då ASG gick upp i Danzas, och numera pryds bilarna av det närmast identietslösa DHL-varumärket.
... eller när Ericsson inte hette Sony.