Närmast i bild en Kleinschnittger, den ser liten ut även i det här sällskapet
Det finns två Scootacar i Sverige och här står båda två.
Messerschmitt är lite av kronjuvelen bland minibilar, svepande linjer och besättning placerad i tandem under en plexihuv. Arvet från flyget är klart påtagligt.
Bland de mest åtråvärda av alla dessa är ju dock Messerschitt Tiger som hade fyra hjul. Fast egentligen hette den varken Messerschmitt eller Tiger, utan FMR Tg500. Detta är en välbyggd replika, men en eller två skall ha funnits i Sverige förr i tiden.
Messerschmitt i ladugårdsfyndskick.
Pär Nilssons enormt gula Messerschmitt med pivotsläpvagn i samma kulör är en välkänd syn i sammanhanget.
Champion från 1953 var en snygg liten vagn, ofta kallas dom Maico Champion, men dom kom inte in i bilden förrän 1955. Ursprunglia prototypen för Champion byggdes redan 1948 av växellådetillverkaren ZF.
Fram King Fulda känner vi den som, Fuldamobilen byggdes i enrad olika länder under olika namn. Dock aldrig av Fulda själva, som bara tillhandahöll licenserna för bilen.
Vespa 400 såldes i drygt 40 exemplar i Sverige, och även om Vepsa är förkippat med Italien så byggde dom bilarna i Frankrike.
BMW Isetta var ursprungligen Italiensk men mest känd som BMW, I brasilien hette dom Romi Isetta och i Frankrike byggdes dom på licens som Velam. Bredvid står tidens småbilsrival Heinkel.
BMW 600 var i princip en förstorad Isetta med baksäte, och bakdörr.
I den brittiska minibilsdivisionen fanns två stora namn, Reliant och Bond. Här sår en Bond 850 och den kitchiga Bond Bug, som ju byggdes hos Reliant efter dom togöver Bond 1969.
Tidigare Bond, en mk.C från 1954. Man styr itne bara framhjulet, hela motorn sitter monterad på framaxeln. Vändradien är minimal då framhjul och motor kan vridas 180 grader.
Reliant Rialto 1983, Reliant hängde sig kvar länge med sina besynnerliga trehjulingar som gjordes fram till 2001.
Tjeckoslovakisk Velorex med duk över rörstomme. Att kalla den spartansk är en underdrift.
Kleinschnittgern ser verkligen liten ut bland folket.
En annan minibil stod en bit ifrån i en gen monter. Det är ett hemmabygge gjort 1953 av Alvar Berglund. En välbyggd bil i sammanhanget och planer på en mindre serie fanns. Men det blev bara en Berglund Special, och den pryder även omslaget på Claes Johanssons bok Folkhemmets farkoster.