XC9003 börjar ta form fast med ett brett grin i fronten, året är 1957
Senare samma år står den första körbara prototypen klar. Orange box kallades den och fick låna en grill från en A35.
Samtidigt spånades det på en storkoja, XC9001 var ute och rörde på sig under 1958
XC9002 var... nånting mittemellan.
Och det nästan färdiga resultatet, den slutgiltiga prototypen för Austin Se7en från 1958.
Och vad är nu detta? Minin skulle ersätta Minor. De enkla kriterierna var, gör den mindre, rymligare, starkare, komfortablare och mer ekonomisk. Jo, den skall kosta mindre också, och ha överlägsen väghållning och fjädring, och den skall helst vara klar nästa vecka. Dock var Alec Issigonis inte helt oförberedd, för redan 1951 hade han gjort den här modellen för en förminskad Minor.
Minin blev ju en formidabel succé, men i början på 70-talet planerades en modernisering, projekt 9X gjordes i ett antal skepnader.
Pininfarina bidrog med den här som ersättare, men Mini fortsatte leva i princip oförändrad ändå
Nu är det 1974 och ett nytt projekt tar form för en småbil, den här kallades ADO74 och såg missnöjd ut med sig själv...
ADO 88 var ett annat stickspår i att ersätta Minin, det här förslaget kom från Pininfarina. ADO88 var tänkt att bygga på minis mekanik, men projektet skrotades och man fortsatte bygga den populära Minin som den var istället.
ADO74 och ADO88 slogs däremot ihop till ett gemensamt projekt, 1975 rullade den här hiskeliga prototypen omkring och skrämde folk. Det här kom så småningom att bli Austin Metro istället. Miniersättaren som inte kom att ersätta Minin, istället kom originalet fortsätta tillverkas parallellt med Metro, och dessutom överleva den med tio år.