Förseriebil, med små dubbla runda lampor istället för de rektangulära blinkers den fick vid premiären.
Niva California, ett nästan paradoxalt namn och stil på ett Sovjetiskt fordon på åttiotalet.
Det fanns också en Niva Oregon, 1990.
Niva St Tropez, förädlad till något som mer liknar en.. tja vad liknar den förresaten?
En lite senare St Tropez i klatchiga färger
Jeansbilar var poplärt på sjuttiotalet, AMC, Volkswagen med flera sålde bilar med jeansklädsel, Lada kontrade med Niva Jeans... 1987.
Niva Savanne sneglade lite år Suzuki Vitara och de populära japanska små halvöppna fritidsjeeparna 1987.
Niva Hoggar med galler och stripes 1989
Niva Kodiak med fantasifull form på det kromade grillskyddet.
Niva Grand Large helt i vitt, eko av åttiotal 1990.
Sobert i rödorange metallic och diskreta skärmkanter i plast, Niva Deauville ville vara finbil.
I storbritannen hette den Lada Cossack.
Och i Österrike säljs den som Lada Taiga, och finns även som panel van.
Praktisk Niva pickup byggdes inte hos Lada utan dessa konvertarades av Martin i Slovakien, främst för export till Australien
1994 kom en Olpiadspecial av Nivan
Lite grann back to basics, Niva Field 1993
Och så även Niva Collection 2004
I vinröd metallic och lättmetallfälgar kom Niva Passion 2003
Niva Randonee med märklig sjuttiotalsinspirerad dekor 2003.
Niva Metallic i två toner blåmetallic 2004.
Brutalast av dom alla dock, Niva March, för färder långt utanför GPS, kartor och normala vägar. Ett vidunder för tundran.