Geijer byggde från början busskarosser, men åren 1926-30 byggde dom ett 20-tal personbilar med namnet Norsk Geijer. De största hade rak åtta från Lycoming men även fyrcylindriga alternativ fanns.
Norsk Automobil og Vognfabrik i Oslo byggde ett litet antal fordon som rätt och slätt kallades Norsk. Existerade mellan 1908 och 1911.
Lastbil benämnd Stavaern 1917, kanske några av våra norska läsare kan bidra med lite information om denna?
Bjering i Raufoss var ett hyfsat allvarligt försök att få igång en norsk fordonsindustri. En slags cykelbil gjordes åren 1918-20. Man satt i tandem och en del lär använts av landsortspolisen. Motorn var en luftkyld V4 mellan sätena, men två senare bilar hade rak fyra monterad bak
Hans Clarin Hovind Mustad från Vardal var välutbildad ingenjör och arvtagare till Norges största industriföretag med över 2000 anställda. 1895 hade han importerat Norges första bil, en Benz. 1917 byggdes denna sexhjuliga jättebil där, men det stannade vid ett enda exemplar.
1935 byggde Mustad en bil till, i betydligt mindre format, den var ensitsig och troligen inte avsedd för serieproduktion, för den döptes till Egoisten.
Inte riktigt en Dodge utan en Strömmen-Dodge, 1933-1940 byggdes dessa Dodge på licens i just Strömmen. En del gjordes även på förlängda chassin. Relativt många Strömmenbilar gjordes och produktionen låg på närmare tusentalet per år.
I Kambo-Moss byggde man också på licens, denna norskbyggda Chrysler från 1938 står framför de gamla fabrikslokaleran i Moss som finns kvar än idag
Den första Plymouthen som monterades i norska Kambo-Mossfabriken 1937, här byggde man även tyska Adler på licens.
Sen blir det tunt med norska bilar, den numera välkända Rally av Ralph Lysell har ju presenterats tidigare i Klassiker.
En norsk bil de flesta känner till är ju Trollbilen från Lunde. Glasfiberkaross på Gutbrodmekanik, för designen svarade ingen mindre än amphibiebilarnas okrönte konung, Hans Trippel. Det blev dock bara fem små troll byggda i Lunde.
Sen dröjer det ända fram till våra dagar och det ganska långdragana elbilsprojektet Pivco Think som inte riktigt lyfte.
Think Neighbor var en annan variant som trots reklamens bedyrande inte kom ut våren 2001.
ett flertal andra prototyper från Pivco kom ut sporadiskt och några ägarbyten skedde på vägen också, men från 2011 kan man nog säga man är igång någorlunda med Think City
Och så har man ruskat liv i det gamla danska elbilsprojektet Kewet Buddy som nu byggs och säljs som Buddy Pluss.