Det märks att man närmar sig Nossebro, när man blir omkörd av fler och fler amerikanska åk.
Fördelningen på amerikanare är något snedvriden, GM, Chrysler och Ford härskar. Den enda AMC-bilen av flera tusen fordon som rullade in var den här fina Pacern,
Femtiotalare i miniformat, Fiat 600 från 1955
Volvobilar brukar vara allmänt förekommande på Power meet, här en mycket fin 1800S
Wahlströmsbilen drog till sig mångas nyfikenhet.
Avdelningen uddamärken bjöd tyvärr inte på särskilt mycket i år, denna fina Champion cabriolet från 1949 var den enda Studebakern som siktades
Detta är en såpass ovanlig USA-bil att den inte ens sålts i USA, De Soto Diplomat var enbart byggd för export, dels som hela bilar, då ofta från Kanada, eller som CKD, byggsats för montering i andra länder. Detta är en Diplomat från 1956 och beståndet av dessa ursprungliga amerikanare som trafikerade våra vägar är numera mycket glest.
En av de vanligaste amerikanska modellerna i Sverige på 1960-talet var Dodge dart, och denna GT från 1969 luktar svensksåld lång väg. Enfärgad i diskret kulör, heltäckande navkapslar, stänklappar , dubbla backspeglar på skärmarna, och inte minst nummerplåtarna avslöjar den
Chevelle Malibu förknippas ofta med tuffa coupéer med mycket motor, men såhär såg de flesta ut, fyrdörrars sedaner, åtminstone här. Denna har dock V8 original och är såld ny i Sverige i juni 1968.
Europabilar på Power Meet, två fina Granador står i kön för att rulla upp på bedömningen, som sker av en expertpanel inför publik på amerikanskt manér. Allt fingranskas och vänds ut och in på, oklart hur det gick för dessa Granador men det bör blivit höga poäng i euro-klassen.
Volvo PV544 från 1962 i glänsande rött väntar också på sin tur att bli bedömd
Volkswagen med pärlemorlack i blått och fina BRM-fälgar är fräsch utan att vara för mycket, snyggt, propert och dessutom lagom.
Denna Mercury Monterey från 1955 är ovanlig på ett sätt, dess chassimummer har prefixet ”STX” vilket står för Stockholm, den är alltså byggd här vilket är lite förvånande. Det såldes bara 19 Mercurys nya i Sverige 1955 och att Ford i Frihamnen bemödade sig med att montera en del av dessa på plats är anmärkningsvärt.
Chrysler new Yorker 1961 är en mer ovanlig modell än vad många troligen vet om, då det bara byggdes 576 stycken. Denna är dessutom den enda som såldes ny i Sverige.
Denna Buick Invicta är också såld ny i Sverige, Buick var dyra bilar och av de 49 bilar som såldes här nya var nog ganska få eleganta coupéer.
Ännu en svenskjänk, Chevelle var en mid-size som var mer europeisk i formatet, I Sverige såldes över 1300 Chevrolets 1965, de allra flesta Cheveller. Malibu SS cabriolet med V8 var dock en flådig bil här på sin tid.
Garanterat inte svensksåld, få här känner ens till denna ovanliga modell, som är en Chrysler 300 Hurst. Denna specialmodell fick den största 440” TNT motorn på 375 hästkrafter. En muskelbil i jätteformat, bara 485 stycken byggdes, samtliga vita med gulddekor i Hursts färger
En annan mycket ovanlig Chryslerbil är Dodge Dart Seneca från 1961. Dessutom är det en tvådörrars ”stolpe” kaross något som i princip aldrig sågs i Sverige förr. Dodge stora modeller från tidigare delen av 1960-talet är mycket ovanliga här, och ser milt sagt lite annorlunda ut.
En annan ovanlig och lite okänd Dodge är 880, denna kom 1962 för att fylla gapet efter det hädangångna de Soto, och var en slags bastard med Chryslers kaross fick ärva De Sotons instrumentering. Modellen fanns bara 1962-65 och detta är en 880 Custom från 1963
Chevrolet Cameo Carrier blev ingen vidare succé. Det var en lyxig variant av den vanliga arbetshästen i 3100-serien, men köparna ville hellre ha billiga arbetshästar än en välmanikyrerad lippizaner och Cameon blev en kuriositet med högt samlarvärde idag.
Uddamärken, Packard känns också väldigt uderrepresenterat på denna tillställning, en av de få som skymtades var denna fina Clipper Custom från 1956. Sista året som Packard byggde egna bilar, de två följande åren såldes man bara ombyggda Studebakers innan skylten togs ner för gott.
Och här smiter en annan Packard iväg, en fin Clipper de Luxe från 1953.
Tradition på Nossebro är en burnout-tävling som avslutning för dagen och i rinken dominerar europeiska bilar numera, volvo 242 ger gärnet.
Den ständigt lika entusiastiska eldsjälen Kjelle Power hejar ivrigt på deltagarna
Sist ut, amerikanskt järn i rinken, kompressormatad Chevrolet 1962 bjöd på show.
Buick Limited 1958 och dess förhållande till Sverige tål att nämnas lite om. Denna modell fanns enbart 1958 och var en påkostad fullmatad modell som dessutom var längre än de övriga Buickmodellerna. Bara tre modeller erbjöds i Limitedserien, fyrdörrars hardtop och coupé, och så cabriolet, som bara byggdes i 832 exemplar. Otroligt nog finns ungefär 10 procent av alla dessa som tillverkats i lilla Sverige!
Mats-Ola Larsson, känd som ”Lången” i kretsarna, custombyggare, bilbedömare, försäkringsmäklare och mer därtill, granska med viss skepsis den lilla Wahlströmsbilen...