Bild
Nästa artikel

parissalong72

30 september 2012

Renault 5 presenterades förviss förr aåret men har redan blivit en storsäljare i Europa, nytt för 1973 är att växelspaken nu flyttat ned på golvet.

Peugeot kontrar med att lansera en bil i småbilssegmentet, ett övertag är att nya 104 går att få med bakdörrar

Peugeot 204 har varit den mest säljande bilmodellen i Frankrike de senaste två åren, nu får den en ansiktslyftning

Lyxiga Citroen SM kommer nu med bränsleinsprutning.

Chapron bygger den här fyrdörrars SM på beställning, den kallas Opera och är enormt elegant, och enormt dyr

Camargue heter den här skapelsen som stod i Citroens monter, det är en stilstudie från Bertone och är baserad på GS.

Heuliez har sneglat på framtiden och tagit fram den här modellen med inriktning på taxibruk. Funktionell, rymlig och kompakt på samma gång, med en bränslesnål dieselmotor från Peugeot. Är det så här taxidroskor kommer se ut om några år?

Ett nytt franskt lyxbilsmärke att räkna med? Monica är något så ovanligt som en fyrdörrars sportbil,

men hittills har man bara byggt en....

Den beskedliga Simca 1000 finns i ett par riktigt riviga versioner, i våras kom Rallye 1 med 1300cc motor och nu i höst visar man den uppgraderade Rallye 2, kylet har fått flytta fram för att ge plats åt dubbla förgasare och detta ger mer än dubbla effekten mot standardbilen, runt 85hk sägs det handla om.

Från Japan kommer denna experimentbil vid namn RX-510, baserad på RX-3 har den såklart en wankelmotor, eller rotationsmotor som det egentligen heter Det sker en spännande utveckling av den nya motortypen som vi hoppas se mer av i framtiden.

Mercedes Benz kommer med ett helt nytt flaggskepp, nya S-klassen är lägre, bredare och längre och helt modern in i minsta skrymsle. Inget krut har sparats på att utveckla den nya lyxmercan. I sverige förväntas den kosta från 50 000 kronor och uppåt...

BMW:s vackra 3,0CSI coupé med insprutningsmotor ger mercorna en hård kamp på de fartfyllda autobahnsträckorna

Hos BMW hittar vi också en helt ny modell i mellanklassen, och nya numreringar kommer nu också. 520 heter nykomligen som skall inleda en helt ny generation hos BMW.

Pietro Frua visade också upp en snygg GT-bil baserad på BMW, som inte kommer gå i produktion men själva grundformen kommer vi nog se mer av framöver.

Opels nya Rekord kommer nu även med dieselmotor, nånting som säkert kommer intressera taxiåkarna.

Porsche visar en ankstjärt som heter heter duga, och den kan nog behövas också på nya vassa Carrera, som har en 2,7 liters boxer på 210 hästar och dessutom aluminiumkaross, denna kommer byggas i en begränsad serie med start efter årsskiftet

Sportbilen från Japan som tagit USA med storm premiärvisades nu i Europa, Datsun 240Z, kommer japanerna att bli porschekonkurrenter?

Ford Capri i värstingutförande heter RS2600, har bränsleinsprutning från Kügelfischer och motorerna specialbyggs av Weslake engineering. En muskelbil på europeiska

Daf kör vidare på sin speciella variomatic transmission i sin nya model 66, Marathon coupé kallas den här snygga coupén av den.

Och visst vore en bilmässa ganska tråkig utan alla dessa små tillverkare och deras specialbyggen, den här Mehariliknande skapelsen i bakgrunden kommer från Société Marland och är byggd på Renault R4 mekanik. Plus heter den och kan köpas i byggsats för facila 5000 francs.

Marlands Jorgia skall likna en trettiotals sportbil, men karossen är i modernt glasfiber ochden här bygger man på en Citroen 2CV-platta.

Belgiska Apal rider på beach buggytrenden från Amerika med lite olika versioner, basen är den obligatoriska Volkswagenplattan men framvagnen är Apals egen.

Ännu en Meharikopia, Italieska Moretti bygger sin Midimaxi på Fiats 127 och priset ör mer åt maxihållet, nästan 15000 francs kostar det att få en sådan här gjord åt sig. Och här säger vi adjö till Paris och bilsalongen 1972.