Redan 1931 klädde man ett Cadillac V16-chassi med den här vackra karosen
Packard från 1933 som också fick Pininfarina-kaross, men i allmänhet var det en sällsynt kombination att sätta just italienska karosser på amerikanska chassin.
Tro det eller ej, men det här är faktiskt en Chrysler New Yorker från 1949.
Efter kriget däremot kom Pininfarina att kontrakteras mest som designbyrå än specialbilsproduktion. I första hand förknippades Pininfarina med Nash under femtiotalets första hälft. Först ut var den exklusiva roadstern Nash-Healey som byggdes i England, men efter 104 exemplar byggda reviderades modellen och resterande 402 vagnar kom att helt produceras av Pininfarina under 1952-54.
För 1952 tog man även över stylingen för resten av Nash-programmet.
Ett försök att styra upp Nash ganska våghalsiga linjer var den här prototypen Pininfarina byggde 1956 som aldrig kom i produktion.
Ungefär samtidigt byggde Pininfarina den här Rambler Palm Beach som ren show-bil
Palm beach var inte helt olik denna specialare de byggde på Cadillac 1954, under en period här var just runda gap i fronten Pininfarinas hetaste idé.
Efter tiden med Nash kom man göra med arbeten med Cadillac och GM. 1957 visades Buick Lido upp.
1958 byggde man två stycken projekt som kallades Skylight åt cadillac, en coupé...
1959 hette projektbilen Starlight.
Pininfarina kom med detta att bygga Cadillacs mest exklusiva modell i sina faciliteter, det var Eldorado Brougham som gjordes 1959-60 i en serie på 200 exemplar. Detta var en oerhört påkostad vagn . Dom byggdes för hand, och kostade hela 13000 dollar, tre gånger mer än en vanlig Cadillac. I de officiella siffrorna, så gjordes det 99 stycken 59:or och 101 av 1960 års modell, men man byggde faktiskt 100 stycken 1959, men en tappades i vattnet vid lastningen, och därför kompletterade man en en extra vagn 1960.
1961 visade man stilstudien Cadillac Jaqueline
Vacker coupe från pininfarina 1962 baserad på Chevrolet Corvair.
Och 1963 gjorde man "Rondine" som var en förklädd Corvette
På 80-talet knöt man åter kontakt med att presentera Cadillac Allanté, designad och handbyggd hos Pininfarina. De färdiga karosserna flögs från Italien med specialchartrade Boeing 747 Jumbojets till Hamtranck i Michigan där de slutmonterades. Allanté kostade nära 60000 dollar och i detta fick man nästan allt, förutom mobiltelefonen som var tillval.
21430 Allantés byggdes 1987-93.