Mili, min äldsta dotter, har en jättelåda med nagellack. Efter en inventering hittar jag ett gult som kan funka för få bort pubertetsbelysningen från dioden som Kåre monterat som skyltbelysning.
Massor av kartonger och bra att ha saker bärs in i verkstan inför demonhobbyn.
Kåre får efter en hel del svordomar tillbaka instrumentklustret på sin plats med en fungerande tempmätare.
Måste givetvis provlysa i mörkret. Tänk så otroligt mycket det gjorde med nya symboler för alla småmätare och nu är det inte blindskrift längre. Det var en bra ide som Kåre ordnade med lasergravering direkt på glasets insida.
Jag sågar ut en baffel i MDF för två 5,25-tumshögtalare som sedan anpassas för placering innanför original högtalargaller mitt på instrumentbrädan.
Säkerhetsbälten i en gammal bil är tyvärr den enda livlina man kan ha. Även om du själv är som en ängel bakom ratten så kan andra du möter vara direkt skoningslösa. En annan bra sak med bälten att även barn under 1,60 får följa med.
Nicholas Melin i Täby skickade upp en påse med allting som behövdes för att löda ihop en liten spänningsregulator som tar ner spänningen från 12 volt till stabila 6,7. Med den hoppas vi nu få vettig visning på tankmätaren som pekar på fullt tills det återstår 5 liter då den plötsligt visar tom tank.
Så var det dags för gofika! Kåre har skött sig alldeles utmärkt genom ta med både bullar, dricka och blåbärsmuffins.
Det är en hel del kabel som måste plockas in och gömmas till ljudanläggningen. Hade bara tiden funnits före Wenngarn hade jag dragit dessa samtidigt som vi monterade ihop Chevan. Nu tar det enormt med extra tid och är mycket
En låda med kul. Förstår bara inte varför de flesta bilstereohögtalare måste överdesignas så förbannat. Vem går igång på att placera en högtalare från ett UFO a´la 2100 i en övrigt sober inredning?
Hertz har en liten lättplacerad diskant som är 1 tum stor och som låter bra.
Det blir lite av en kompromiss i placeringen längst upp på sidopanelerna under instrumentpanelen. Diskanter ska egentligen spela fritt mot lyssnaren men vi vill helst inte se ljudet och det här kommer funka ändå.
Rullbältenas montering nere vid golvet intill b-stolpen blir bra. Dessutom är halva övre delen av innerklädseln på stolpen svart så bältena syns knappt.
I en inte helt organiserad röra är Kåre och jag överallt inne i kupén och jobbar.
Efter mindre än två minuter kan jag skåda ljuset genom hatthyllan. Luftdrivna sticksågen är verkligen kung på detta jobb.
Luftdrivna sticksågen funkar även kalas att stycka en alldeles hel och osågad hatthylla. Men originalfantasten kan vara lugn. Den som fanns där från början existerade inte så den jag sågar sönder är en nytillverkad som Kåre måttade fram.
JBL 6x9 ordnar skönt ljud från bakre delen av bilen. Rullbälten borgar för lite säkerhet. Trångt som tusan men nu sitter prylarna där.
Mikael Jarhulf på Opus bilprovning i Östersund ordnade en regbesiktning för dragkroken på kort varsel. Tack för god support och 1 500kg drar vi nu lagligt efter Chev -53:an.