1. På grund av leveransproblem så hade vi inte de främre säkerhetsbältena innan sofforna var omklädda. Enbart en sådan sak skapar merjobb eftersom vi är tvungna att försöka få igenom mottagarbältena i en redan färdigsydd sits. Bästa hade givetvis vart att få stoppa in bältena samtidigt som sitsen kläddes om.
Med bältena på plats kan vi sedan först se hur tajt det blir mot slutsteget som jag placerat på golvet och sedan mäta in bilbältets infästning mot golvet under soffan.
Vi hinner knappt montera fast ryggstödet innan Kåre känner sig manad att torrbryta för att testa hur bilbältet sitter.
Under tiden Kåre roar sig i framsätet så monterar jag baslådan i skuffen. Vi vill inte bara ha finlir utan ska givetvis även ha en massa dunkadunka.
-53:an backas ut ur verkstan och får tillbringa natten ute. Vintern i Jämtland har varit både lång och otroligt snörik. Kåre borstar bort nattens snöfall från en startvägrande Chevrolet 1953. Vi börjar mer och mer tro -53:an straffar oss när den får stå ute.
Övertalningsprocessen blir som vanligt både lång och svår. Vi river förgasaren i småbitar och kör rubbet i ultraljudstvätten i ren frustration. Ett jobb helt i onödan visar det sig för Chevan startar inte bättre för det.
Dagen efter och i strålande solsken får jag igång den gamle men först efter huven fått stå öppen ett par timmar i den värmande solen. Jag kör sedan Chevan över två mil på lunchen. Kåre är nöjd när han kommer och lägger det oanvända setet med NGK tändstift i handskfacket.
Med kraft monterar vi sedan bakre säkerhetsbältena utomhus. Det är lite som tonårstid igen med mecka utomhus på vintern. Det som inte dödar härdar men jösses så bortskämd man är med en varm verkstad.
Dagen efter död Cheva igen. Efter långa startproceduren får vi till slut in skrotet i verkstan. Kåre byter till NGK tändstift. Gratis Bosch i all ära men ingen jänkare jag ägt har gillat Bosch-stift. Nu då? Vi provkör en lång sträcka efter smala vintervägar med höga snövallar. Han går kalas och känns som det funkar nu. Parkerar utomhus och vi knäpper våra händer.
Dagen före avresa till Jönköping fotar jag inredning, startar och kör Chevrolet in till Östersund utan problem. Parkerar sedan utomhus på gården och jobbar med Farfar resten av dagen tills Kåre ska komma med stora släpet.