Cruisingen i Östersund samlar många bilar och Plan 53 får genast sällskap av Anders Bengtssons fina mint färgade 53´a. Anders var med i Plan 53 äventyret från början och har varit till stor hjälp.
På väg mot Örnsköldsvik åker vi rätt genom Stadsberget. Fototillfälle givetvis vi brukar ju se resan som själva målet.
Åka och köra Plan 53 är trevligt man blir glad. Inte så konstigt egentligen då den är fantastiskt fin inuti med sin nysydda inredning och ljudisoleringen som filtrerar bort mycket av motor och vägljud.
Någon mil utanför Mellansel får vi hugg på första skrotet. En Cheva truckram har dragits fram för skrotinsamling tillsammans med diverse annat jordbruksrellaterat skrot. Tankarna går genast igång var resten av Chevalastbilen tagit vägen.
Nere i skogen blir det nitlott. Jag fotade 54 Bel Air vraket för kanske 4 år sedan. Nu finns det bara ett nygrävt dike och en större avjämning där Chevan låg. Några knycklade lister och rostig plåt avslöjar grävmaskinistens dåd.
Man vet aldrig vad som dyker upp. Vi åker miltals med grusväg och rätt vad det är så dyker en Ford Escort upp som mogen fallfrukt i en björk. Förarens rallyambitioner var helt klart inte på topp. Spåren från kurvans utgång och klotningen från vägens slänt ger en klar bild över att här har det gått undan.
Vi söker oss nästan maniskt efter gamla och smala vägar. Ett par mil utanför Sollefteå dyker en helt fantastiskt vacker järnvägsbro upp som gamla vägen går under. Fototillfälle och med stigande wow-känsla studerar jag och Kåre mästerverket i stål och alla nitar 20 talet meter ovanför vägbanan.
Tidig morgon packar jag Plan 53 med färdkost och trevliga kamrater. Fika tas intill en tjärn mitt på Gålsjöskogen några mil ovanför Sollefteå. Chevan levererar fullt ut.
Mitt på skogen postas en teaser upp på Facebook om att Plan 53 körs norrut. Det gäller att vara digital även om vi färdas i tidigt 50-tal
Strax innan 10:00 parkerar vi intill Klassikers tält i Olofsfors. Det blir en mycket trevlig dag med många fina bilar och mycket Chevaprat med nyfikna besökare.
På ett lokalt mathak i Nordmaling får vi strax sällskap av en 53´a Pontiac och en 60´a Bonneville. Det brukar lätt bli så och vi pratar om hur vårt intresse förenar främmande människor.
Tankstoppet med tillhörande glassätning på macken i Örnsköldsvik tog närmare en timme i anspråk med tillhörande bilsnack och span på tankande åk. Att motorn skulle rasa i Chevan 55 minuter senare fanns det inga som helst tecken på.