Magnus Myrenhammar och jag körde upp med trailer för att hämta Plan 53 dagen efter. Eftersom vi har Chevan försäkrad genom MHRF så kunde vi åberopa bärgning. Då vi gjort vårt bästa med att minska kostnaderna för en bärgningsbil. Så kan vi lyfta ersättning för trailerhyra, hyrbil och milersättning. Ärendet är klockrent hanterat av MHRF och Folksam.
Två dagar senare krokar jag på släpvagnen efter Firebirden och hämtar motorn från Peter Andrens förråd på Frösön.
Eftersom vi avbokade backracet så anser både Kåre och jag att vi nu har oceaner av tid. Hasse har en liten annan uppfattning och tar ansvar genom att börja göra klart för urlyftning av motorn.
Efter jag gjort klart ordinarie jobb så börjar jag hjälpa Hasse. Det är en del meck, översta skruven på växellådan går inte komma åt underifrån. Men som tur finns det en stor lucka i golvet. Det är bara det att då måste pedaler lossas plus sidopaneler och en del annat mixter innan mattan kan rullas upp för åtkomst.
Någon timme senare kan vi i alla fall lyfta ur maskin. Jag är rätt nöjd över vi inte behövde lossa huven och styggfjädrarna i gångjärnen.
Vi måste givetvis ta reda på vad som hänt. Kåre är mer än bekymrad över hur svartgeggigt det är i tråget. –Va fan! Tråget var ju kliniskt rent vart kommer all smeck ifrån? Att lagerna på ettans, tvåan och treans vevtapp är helt slut och söndermald babbis genererar denna svarta smet i tråget vill inte Kåre riktigt köpa. 216 har inget oljefilter så oljan blir rejält grisig fort.
Vi avfettar och tinnertorkar den nya motorn som är målad i flera olika färger. Det är lite tivoli men det ska vi ju ändra på.
Arne Landberg fattade verkligen det var skarp läge och tvekade inte att dra igång sin maskinpark när jag ringde vid 19:30 tiden. Lamellens mittcentrum gnagde vid varje urkoppling på svänghjulets skruvar. Det gnagande oljudet har stört alla som åkt i Chevan och gissningarna på orsak har varit många.
. I princip hela tisdagen försvinner i en massa tidspill av strulet med svänghjul och koppling. Timmen är sen när motorn äntligen är klar för ilyftning.
Vi lyfter i motorn på onsdag men insuget som finns i Bräcke 7 mil bort kan vi inte hämta förrän närmare kl 18. Det är sen kväll när vi äntligen får snurr på maskin.
Kl 23 gör jag en provkörning in till stan för en mackkorv och tar samtidigt en bild med storsjön som fond i den jämtländska sommarnatten. Motorn levererar mycket mer kraft än den förra, det här känns bara så bra.