I vårt sökande efter en nergrävd Chevrolet 1955 så stöter vi på kossor med horn stora som motorcykelstyren.
Det var lite magiskt när kilometerräknaren ”nollade” efter 9999mil. Vi tror mätarställningen är korrekt. Skicket på all mekanik pekar på det. Att kaross plåten ofta försvann på 50 och 60-tals bilar före 10 000 mil är också ett välkänt faktum.
Som ett skogsrå dyker den tidiga Saab 92A upp i den glesa skogen. Så vackert, så stilla och så njutningsfullt att få ta del av förfallet.
Sista resan för Dodge 1928 vraket som har hämtats långt uppe i Norrbotten sker stilfullt på släp efter Plan 53.
I magiskt gryningsljus fotar jag 53´an en tidig morgon med Åreskutan i horisonten 10 mil bort.
Det har varit mycket grusvägsåka och irrande efter både analoga kartor från 1963 och supermodern teknik som laddas ner från satellit.
Det har varit mycket skrotuppsök och vi har under våra resor registrerat både stort, tungt och lätt.
Vi ska nog erkänna att någon större husvagnsdragare kanske inte Plan 53 är. Visst huset på hjul följer med men det går tungt och bränslekontot belastas hårt.
Vi stöter på resterna av en gammal mack. Kåre försvinner som en oljad blixt in i ett snår med brännässlor med ivrig förhoppning att hitta tomma rester som kan skvallra vilket bensinbolag som varit.
Magnus Myrehammar löser gåtan snabbare än Kåre genom att hitta den nergrävda Esso emaljskylten.
I slutet av den långa skogsvägen över åker och äng kammar vi tyvärr noll i vårt sök efter Ford 56:an.
Men en annan dag byts skor till stövlar och 100 meter bort står Studebaker vraket faktiskt kvar.
En tidig Saab 9000 Turbo vilar alldeles intill en brusande E14. Vraket syns endast från en lastbilshytt och jag har känt till det i mer än 10 år. Kåre och Magnus ser ut som fågelholkar.
En Corvette från -59 möter 53:an på min gård. Modellerna har många delar gemensamt men ändå så totalt olika.
Flyttfåglarna samlar ihop sig för resa söderut. Det är ännu någon vecka kvar innan även Plan 53 ska lämna.
Strax utanför Ljungaverk lokaliserar vi en Chevrolet 1947 Delivery. Vraket är dåligt och mest troligt därför det fått stå kvar. Vi pratar med markägare och närboende. Löftet om få hämta ger action och nya planer redan helgen efter.
Räddningsaktionen tar några timmar i anspråk. Med stor möda har vi fått skogen att släppa sitt grepp om -47:an som stått på platsen sedan sent 50-tal.
Deliveryn är illa tilltygad men hyggligt komplett i kaross delar. Det saknas endast en bakskärm och huven som barn använde som pulka för 60 år sedan och det finns en ny plan…
Vi tar omvägen över Stenvalvsbron i Åsarna strax innan vi lämnar Jämtland. Bron som blev klar 1848 är en av de största stenvalvsbroarna i Skandinavien med sin spännvidd på 24 meter.