Det är rätt sjukt, men jag både älskar och blir på ett strålande humör när det är mycket på en gång.
Har dragit på hörnet länge nog nu. Var duktigt omotiverad efter allt stök med tröskel och sparklådan på andra sidan. Men inge Lasse Stefans den här gången
Yes! Äntligen är bakstycket komplett med bägge hytthörnen på plats. Känns som det var månader sedan jag satte igång med det.
Kånkade in original framvagnen från kylan. Den är renoverad med nya bussningar och omsvarvade spindlar. Egentligen bara att montera...
Jag hänger även upp fjädrarna och testar hur mycket lägre jag kommer med att placera axeln ovanför fjädrarna. Det blir inte optimalt eftersom det inte finns någon plan yta på axeln som vilar mot fjädern och jag vill närmare backen.
Från Jocar som är en firma i Sölvesborg som både bygger och säljer allt för att kunna bygga en hotrod kommer det en låda med ett fyr-link kit. Den innehåller i princip allt som krävs för att hänga fast en I-beam eller rör-axel.
Grejorna i lådan är utprovat mot Ford -32 men Dodge 1928 är främmande mark. Jag riggar därför fast ena batvingen på min axel och kontrollerar om det här över huvud taget är en möjlig lösning. Det är mycket som kan fälla den här iden som framskärmar, styrväxel osv.
. Innan jag sätter svetsen i prylarna så mäter jag fram placeringen noga och riggar bägge batvingsen inbördes med hjälp av två M12 gängsstänger som låser fast dessa med hjälp av muttrar.
En pappmall ger mig facit på hur den övre fästplattan ska se ut.
Det undre fästet blir en kombo med hjälp av kramporna till bladfjädern.
Efter lite kapande, borr, svets och slip så har jag två unika batvings som passar mot min Dodge axel.
De sitter mot axeln med hjälp av två M12 bultar och en fjäderkrampa. Finns inte en chans att dessa lossnar.
Efter jag mätt in axelns placering och fixerat den med hjälp av ett par stöttor så kan jag börja mäta fram bakre fästen för fyr-link stagen. Det är riktigt nära mot pitmanarmen, vem har påstått det är enkelt att bygga hotrod.
Ratten är underbart ball med tändjustering i rattens centrum.