Eftersom jag har sänkt chassit rejält så blev det givetvis krock med styrväxeln, så den får flytta på sig.
Epan var otroligt tungstyrd nästan på gränsen till löjligt. Snäckan måste hur som helst isär då rattstången måste kortas. Som ofta med gamla prylar går det ta isär och laga och – häpp – jag hittade ett lager som var helt stopp.
Efter jag flyttat upp styrsnäckans infästning får jag rätt geometri på fyr-länk stagen och kan göra klart infästningen i ramen.
Det blir tajt mellan pitmanarmen och övre fyr-länk infästning och det får inte gå emot under fjädringsrörelse och olika lägen på framaxeln.
Det börjar sitta ihop. Återstår att ordna draglänken till styrningen. Främre styrarm sitter problematiskt högt och kommer ge bumpsteer, så det återstår att lösa.
Med min stenålders riktigt amatöraktiga pelarborr börjar jag bearbeta ämnen till nedre fjäder/stötdämparfäste.
Ja, med lite jävlaranamma trots en rätt kass maskin så är hålen klara.
så ska nedre fästen bara svetsas fast på batvingsen.
Den fjäderklädda stötdämparen är 12´´ och trycks ihop ungefär 1,1/2´´ vid belastning. Total fjädringsväg är ca 90 mm och det kan låta lite. Men besiktningen kräver 80 mm, så det funkar.
Det blir nog skärmlöst så här i början. Återstår att se om jag får tag i skärmar, men jag räknar ändå med det. Det är klent med klicka-i-hemsidor för Dodge 1928. Så mallar jag övre fäste så det ska kunna få plats under skärmen.