Bild
Nästa artikel

Plan farfar del 5 bilder

8 december 2017

Det kändes lite som nu eller inte. Varje dag, varje vecka, månad och år pågår förfallet och den en gång så vackra bilen kommer sluta existera om ingenting görs.

Ramen som för mer än fem år sedan lackades i en epoxigrund när den blästrades, har blivit matt av tiden utomhus.

Den absolut första "Hotrodåtgärden" blir att höja kickupen bak. Stepside pickuper i all ära men det går femton på dussinet och jag vill ha en Flat Bed pickis. Flaket ska med andra ord ligga direkt på ramen och täcka hjulen.

Jag mäter fram ett parallellt förhållande med kickupens övre kant och övriga ramen.

En av ramens övre yttersidor är fortfarande gravt rostskadad. Det hanns inte med tidigare, men nu är det dags.

Yes! Nu är övre kant på ramen höger och vänster sida som sparklådan täcker helt klara. Skönt.

Över huvud taget så är ramen klar för konstruktion. Alla rostskador är åtgärdade och kickupen är i rätt höjd. Det stora jobbet blir nu att bygga nya infästningspunkter för bakaxeln och bland annat en balk för stötdämpare.

Med ramen originalklar är det äntligen dags för lite hardcore med karossen. Under eftermiddagen skruvade jag loss dörrarna och alla fragment av inredningen. Sedan får tigersågen dansa i pannlampans sken.

Vi hälsar vitala delen av kaross välkommen in i ljuset och värmen

Med hytten upplyft i arbetsvänlig höjd kan jag äntligen göra en större kontroll hur dålig den är i nederkant.

Jag borstar bort massor av mossa med en stålborsten. Det får gärna vara patina, men mossa går faktiskt fetbort det ser bara för tråkigt ut.

Nederdelen av torpedfötterna och omgivande plåt är i stort sett förintat. När man bygger upp en 20-tals kaross på nytt så utgår man i regel från torpeden. Hamnar den snett blir även resten av karossen fel.

Jag börjar mäta in nya delar på första kvadratmetern plåt. Jag jobbar mest med en och 1,25 millimeter till karosspaneler och förstyvningar. 1,25 är rätt tung att bearbeta i engelska hjulet så där kör jag uteslutande med 0,75 och en millimeter. Balkar och fästen gör jag i två och tre millimeter.

Ofta försöker jag byta en lite större bit för att vara säker på att komma in på frisk plåt.

Det bankas rätt friskt innan jag är helt nöjd med passning. Plåt läggs kant i kant och helsvetsas.

Med torpedens nederdel i ordning och hundratals (kändes i alla fall som) hål igen lagda så kan jag äntligen provmontera framdelen av den blivande hytten.

Nu när jag vet exakt vart dörröppningar hamnar så kan jag börja bygga upp en ny innerstruktur till de icke existerande sparklådorna. Det här en blir stor gissningslek eftersom knappt finns fragment kvar av nederdelen av karossen.