Charmig liten minibuss från öst, Moskvitch A9 kallades den och kom inte att bli av, 1957.
Skoda 1203 kom däremot att bli en poplulär motsvarighet till Folkabussen. Men den hade lång startsträcka, prototypen ovan är från 1957 och 1203 kom inte ut på marknaden förrän 1968.
Praktiskt och avancerat på samma gång, och med ett stänk av sjuttiotalsfuturism, ryska RAF 982/2 prototypen är från 1971
I Sverige byggde Kalmarverken "Tjorven" med mekanik från Daf, främst för posten, men Daf själva hade liknande planer på en Postdaf 1975.
Diverse olika lådformade taxikoncept såg dagens ljus på 1970-talet, oftast eldrivna. Den här gjordes i Lucas Electrics regi 1975.
Inga skönhetspriser gick till den här prototypen från VAZ, 2802 Pony kallades den.
1989 föll Berlinmuren och de östtyska företagen fick ungefär 48 timmar på sig att modernisera sig, det gick inget vidare. Denna Barkas B1000 lyckades inte se modern ut hur man än gjorde.
Sista försöket att piffa upp Barkasen kom 1991, det gick inte heller så bra.
Ett myckert modernt koncept som andas mycket Espace och är från 1986. MAZ NMA från Bratislava, nuvarande Slovakien, hade kanske fungerat om utvecklingsmöjligheter funnits.
Istället för att anpassa personbilar till polisbruk, så tog Carbon Motors till en ny nivå och presenterade 2008 konceptet E7 som var helt och hållet gjord för polisbruk från grunden. En stöddig bil med inbyggda pushbars, och blåljsuen fullt integrerade i taket, bland annat.
Londontaxin dör aldrig, den bara byter kostym ibland. Senast i raden för en klassisk brittisk City Taxi kallas Frazer-Nash Metrocab. En högteknologisk hybridbil som visades våren 2014. Kan det bli produktion månne?