Bendix är kända för bland annat sin innovation Bendix-drevet som än idag triggar igång startmotorer världen över. Men förutom sina bidrag inom det bilelektriska så presenterade man 1934 denna välbyggda och avancerade sedan med påtagliga influenser av tidens strömlinjemode.
En annan underleverantör som gav sig i kast med att bygga en hel bil. De flesta har väl nån gång fipplat med trilskande SU-förgasare. 1935 byggde Skinner Union, SU, den här vagnen som fick kaross från Jensen, som ju senare även dom började tillverka bilar under eget namn
Budd gjorde i vanliga fall karosspressningar åt främst AMC-Rambler och 1964 så visade man upp denna häftiga sportbilen baserad på Ramblers mekanik. Var inte ämnad för produktion utan mer en show-bil.
Säkerhet experimenterades det mycket med under femtiotalet, denna hiskeliga tingest kom från Cornell-Liberty 1956 som egentligen byggde grejer åt flygindustrin.
1957 så presenterade en tämligen mekaniskt begåvad katolsk präst i New Jersey denna bisarra safety car under namnet Aurora. Mekanik kanske han kunde, men design var en annan femma. Aurora återfanns och renoverades för en del år sen av den engelske customfantomen Andy Saunders.
Det här ser ut som en helt vanlig femtiotalsbil men det är det inte. Det är bara en plattform för Fergusons experimentavdelning. Fyrhjulsdrift var förbehållet tunga lastbilar och militärfordon, Ferguson utvecklade det att bli brukbart i vanliga personbilar och kom senare att lanseras i Jensen FF 1966.
Tjeckiska Jawa är mest kända för motorcyklar men före kriget hade de även byggt bilar i mindre skala. Den här märkligheten är från 1956 och ett försök att bygga en småbil som inte kom att bli av.
Också österifrån, detta är faktiskt en Trabant, en stor-Trabi med fyra dörrar planerades det för 1961. vad det verkar som en mycket modern design för sin tid, men den slopades och parkerades omgående på fabrikens museum i Eisenach.
Idag är det populärt att blåsa liv i gamla märken i nya skepnader som så skett med Maybach, Bugatti, Invicta, Spyker och flera andra men redan 1962 hade GM planer på att låta La Salle återuppstå. La Salle byggdes mellan 1927 och 1940 som ett budgetalternativ till Cadillac. Denna prototypens framdragna skärmar med en smal grill i varje skulle återknyta till den höga smala fronten som var typisk på de sista årens La Salle. Men i sista stund ändrade man sig och lät modellen istället säljas som Buick Riviera.
Jensen Nova var ett projekt som blev en återvändsgränd. Storvuxen GT coupé byggd 1965 som föll på ekonomiska tillkortakommanden.
P-500 var en planerad stor-Daf som kanske kunde hållt liv i den holländska tillverkaren ett tag till men istället så skrotades projektet 1968 och några år senare köpte som bekant Volvo upp hela rasket.
Jaguar E-type lades ner 1974 och ersattes av den helt nya XJ-S, men 1978 visde Pininfarina upp denna vackra Jaguar-baserade conceptbil som kunde blivit en värdig E-type ersättare men Jaguar fann det onödigt att komplettera XJ-S modellen vilket är synd på en sån här vacker vagn
Märket Imperial återupplivades en kort period 1981-83 hos Chrysler för en ultralyxig coupé. Någon fortsättning kom dock inte att ske trots att ett förfinat förslag från Ghia visades upp 1982.
En Aston Martin Lagonda vi gärna skulle vilja sett mer av, men det byggdes bara en enda coupé av den på prov 1986.