Chevrolet Corvette strax före premiären 1953, men vänta nu? Det står ju Cougar på skärmen. Det är bara några dagar innan den skall visas upp på Waldorf Astoria, och namnet Cougar var Harley Earls idé. Men vid premiären 17:e januari hade emblemen bytts ut mot Chevrolets diton.
Det är 1970 och kanske hade vi fått se en sportbil från Oldsmobile också vid sidan av Corvette. Så blev inte av och projekt XP-888 skrinlades.
Tidigt trevande försök till en sportbil från Japan. Datsun A80X från 1957 växte till sig lite och blev Fairlady
Vapenfabrikören Giuseppe Beretta, mc-konstruktören Giuseppe Benelli och racerföraren Luigi Castelbaco slog sig ihop att bygga en småbil efter kriget. Benelli konstruerade en V-twinmotor på 20 hästkrafter. Tre bilar gjordes.
Bilindustri i Israel fick aldrig någon fart. Illin i Haifa byggde en del modeller på licens, och Autocars hade börjat bygga en egen bil. Yitzhak Shubinsky från Autocars ville få fram en billig folkbil byggd på inhemska delar, i samarbete med Illin. Det gick inget vidare med TA-6 Amamit.
Lite DS Lite AMI, C60 var en modell som skulle fylla gapet mellan spartanska 2CV och lyxiga DS. Ett mellanting där blev dock inte av förrän GS kom ut nåt tiotal år senare. Istället kom AMI 1961 som substitut.
Trots att Trabantproduktionen var rätt enahanda under alla år, fanns det gott om idéer hur den skulle moderniseras. P602 från 1972 med rymlig hatchbackkaross.
När Standard försvann i England kom de byggas vidare i Indien, och där kom denna märkliga Stanmobile till. Det är en kortad tvådörrars Standard Eight. Idén till en lill-Standard stannade dock vid detta enda exemplar.
En Alfa Romeo Magnagona står undastoppad i en källare. En ur en serie olika prototyper som italienska militären inte ville ha.
Det är 1985 och Toyota ville in i rallyvärlden, och det med besked. För grupp S som skulle ersätta grupp B, bygge Toyota ett monster på lilla MR2. Med 750 hästkrafter på lika många kilo och fyrhjulsdrift kunde den nog hävdat sig bra. Men grupp S kom aldrig realiseras de två eller tre provbilar man byggde kom aldrig att tävlas med.