22CV skulle bli Citroens flaggskepp med V8 motor, framhjulsdrift och en slags automatlåda. Ett par prototyper byggdes och var snubblande nära att sättas i produktion. Några provvagnar byggdes men någon motor verkar inte blivit helt klar.
halvbandvagnar, Kegresser som de kallaes efter upphovsmannen Adolphe Kegresses. Citroën var bland de främsta med att använda hans koncept främst för militärfordon. I 20-talets början sågs också denna prototyp som var menad för civilt bruk, kallad Agri-tractor. De runda skivorna på huvsidorna är antagligen ett slags kraftuttag för att driva andra apparater
Emile Claveau har till och från dykt upp i bilhistorien med nydanande konstruktioner. Redan 1927 presenterade han den här avancerade prototypen som kallades "Autobloc" och var en självbärande konstruktion med motorn bak.
Framhjulsdrift kom på modet under 30-talet, franska grenen av Ford byggde vid den här tiden samma modeller som i England och Tyskland men experimenterade med en egen modell som gick under namnet Tracfort 1934.
Renaults basmodell Primaquatre stod inför en modernisering precis vid krigsutbrottet, och en uppföljare kom inte ut på marknaden förrän efteråt. 1941 satte man iallfall ihop den här prototypen som kom att visa vägen för en ny småbil som senare blev 4CV.
Frankrike hade i viss mån tillverkning på civilt materiel under krigsåren , det gällde att fortsätta hålla landet på hjul. Nästan alla var små enkla elbilar som denna Jaeger prototyp från 1942.
En större Renaultmodell skulle också tas fram och type 108 gick igenom ett par olika skepnader, bland annat som bullig fastback, inte helt olik en Vedette. Så småningom kom nya Storrenaulen se helt annorlunda ut och kallades FGregate.
Det anrika Bugatti kom aldrig att repa sig efter kriget, men man försökte sig ändå på att göra en billig småbil. Type 68 hade en liten fyra på 25 hästkrafter och vägde blott 400 kilo. Två stycken byggdes 1945-46 och den enda kvarvarande står på muséet i Molsheim.
Renault hade kraft kvar att bygga många intressanta förslag till hur framtidens bilar skulle se ut efter kriget. Denna vagn från 1949 kan närmast sägas vara en MPV och var främst menad för taxibruk. Karossen byggdes Faget Varnet men type ADJ kom aldrig att nå någon serieproduktion.
I källaren hos Renault har man gömt undan många märkligheter som aldrig fick se dagens ljus, här är ett småbilsexperiment i samarbete med Ghia som gick under namnet project 115 och ser långt mer modern ut än vad den är för denna byggdes redan 1958.
Samtidigt experimenterade man med frambyggda personbilar, inte bara hos renault men man upptäckte nog rätt omgående att detta var inte vad marknaden ville ha. Project 900 från 1959.
Project 114 var också en bil i samarbete med Ghia, denna skall enligt uppgift tillverkats 1961.
1965 och project 118, första utkastet till renault 5.
Project "R-A-G" stod för Renault Alpine Gordini, de två sistnämda intimt knutna till Renault. Här en prototyp där dessa skulle förenas i en sportvagnsmodell 1966.
1966 visade Simca upp en småbil som på sikt skulle kunna konkurrerat med den kommande renault 5, men av type 936 gjorde man inget mer.
Så tittar vi in i källarregionerna hos Peugeot en sväng, lilla 104 som kombimodell förvisades hit redan efter den byggts, 1978.
Peugeot 205 som break kom heller aldrig att förverkligas, denna vagn som kalldes "Verve" gjordes av Pininfarina 1984.
1988 visades ännu en 205 Break upp, ett verk av Contreau och kallades Nepala, inte heller den visade Peugeot själva något intresse för.
Project E27 var en Peugeot 504 coupemodell främst ämnad för USA-marknaden framtagen 1979 men den fick stanna hemma istället.
Peugeot 505 som coupé kom heller aldrig att förverkligas, denna byggdes 1982.
även en elegant cabriolet på 505-modellen gjordes samma år men inte den heller ansågs ha någon framtid.
Vi går ner i källaren hos Renault igen och tittar på någonting som kallades "Proto H" 1968.
Där står även en Alpine-prototyp från 1972.
Där står en annan Alpine-skapelse som kanske kunde blivit av, A480 kallas denna och skall ha gjorts 1978 och sen på oklara grunder förvisats till evig osalighet i källaren.
Ligier är tillverkare av så vitt skulda saker som Formel-1 bilar och små minibilar med mopedmotorer, 1975 gjordes denna kilformade coupé i samarbete med Renault.
P140 från Matra varförsta utskottet för en ersättare till renault 5 och såg dagens ljus 1978, en hel del av denna kom uppenbarligen att gå igen långt senare i Clio.
Namnlös elegant Renault med trolig inblandning av Pininfarina, visad 1987.
PGO tillverkar mest replikor och kitcars idag men 1992 gjorde dom en prototyp till en billig, lättbyggd småbil som kallades Camille.
Att tänka lite utanför ramarna är ganska franskt. 1988 syntes det här lustiga projektet som var ett verk av en grupp designstudenter. Pix Band var en genialt tänkt liten kul stadsbil byggd i moduler man kunde plocka isär. Insteg i bilen skedde genom att man vred "klotet" ett halvt varv och öppnade dörren.
Heuliez har hittat på mycket åt Citroën och var även underleverantör till dom. 1981 visade dom upp en cabriolet på Visa som kom att följas av ett par stycken till men ingenting som sattes i serieproduktion.
I samarbete med Lotus utvecklade Citroen en dräparversion av lilla Visa för rent tävlingsbruk, Den moddade var mer eller mindre en Lotus Esprit med mittmonterad fyra på 2,2 liter och 290 hästkrafter och en Visakaross pressad över det hela. Ett par stycken byggdes med lite olika motorvariationer men Citroëns sikte på världscupen i rally med dessa kom av sig 1982.
Heuliez byggde mycket speccialvagnar åt Citroën och har till och från visat upp egna kreationer. XM gjordes aldrig som renodlad sedan men Heuliez byggde ändå ett par varianter på prov som kallades XM Palace 1992. Pä den första har man förut gett den en rejält tilltagen hjulbas även rätat ut "vecket" vid bakdörrens överkant.
På version två av Palace har man uppenbarligen utgått från en Break, naturligt då Citroen redan hade lejt ut sammansättningen av stationsvagnarna till dom.