Jeep XJ-002 Bolide från AMC. Ett slags korsning mellan en jeep och beach buggy från 1969, när Buggyfebern stod på topp. Men verkade inte riktigt rätt i något sammanhang.
Jeep Cowboy var en AMC Hornet med flak tänkt att bli ett alternativ bland de populära personbilspickuperna som Ford Ranchero och Chevrolet El Camino. Men dom som ville ha en sådan bil fick fortsätta välja mellan Chevrolet och Ford.
Chrysler tog ju så småningom över rättigheterna till Jeep, men innan dess petade man lite grann i Lamborghini. På bilmässorna 1977 visades Cheetah upp, som var ett allvarligt menat förslag till en ny generation fordon för militären. Lamborghini spann vidare på Cheetah som senare blev LM-002. En släkting till Cheetah och det projektet kom senare att bli Hummer.
Det här fordonet syntes hos Vauxhalls studio i slutet av sjuttiotalet. Ett slags fritidsfordon,som aldrig kom att bli av.
En täckt variant byggdes också inna projektet skrinlades.
Opel Kadett fanns en period som Aero, med en slags targatakslösning. Hos Vauxhall gjordes en prototyp till detsamma på Kadettes släkting Chevette. Antagligen ansåg man att den engelska väderleken skulle göra efterfrågan på en sådan något begränsad.
En mer nyttig Vauxhall, Gemini var tänkt att ersätta Chevette, men det blev inte så. Istället togs Gemini upp av Isuzu som byggde på samma basmodell.
Turkiska Anadol byggdes i ganska blysam skala och tog inga skönhetspriser. 1978 städade man upp den lite med Bertones hjälp, men Anadol A9 kom alldrig längre än till denna fullskalemodell
En helt färdig modell som faktiskt blev av, men inte som man tänkt sig. Den här hette Talbot Arizona, men en del hann hända innan den kom ut på marknaden. Talbot/Simca och hela Chrylser Europadivisionen försvann och istället tog Peugeot hand om den nya modellen, som vi känner som Peugeot 309.
Mercedes 190E kom aldrig att bli cabriolet, istället valde man att bygga den på den större 300-modellen. Den här 190-prototypen gjordes 1989.
Volvo utvecklade en del sportigare varianter av 480ES, såsom ett par cabrioleter och denna targa coupé som liksom cabrioleterna, aldrig blev av.
BMW för lite tuffare tag, fyrhjulsdrift och förhöjt tak för att lasta cyklar, motrocyklar eller andra tidsfördriv av skrymmande karaktär där bak. En prototyp, eller kanske mer en show car, som kallades Enduro visades 1993.