Yamaha är inte kända för sin karriär inom bilbranschen men mindre känt är att dom legotillverkar en hel del modeller åt de större tillverkarna. Dessutom har dom emellanåt gjort ett par egna trevare med fyrhjulingar. YX-30 är från 1961.
Senare försågs YX-30 med nytt skal av inte fullt så elegant snitt. I förlängningen kom denna vagn dock indirekt att leda till den legendariska Datsun Z.
Det här rullande plåtskjulet ser inte mycket ut för världen men det skulle den bli. Detta är den allra första fyrhjuliga Hondan. Testmulan X170 provades ut under 1959 och senare följde en rad små näpna sportbilar sprungna ur den här tingesten.
Testmula nummer 2 från Honda, X-190 kallades den här mer färdiga skapelsen som också testades under 1959 och här ser man mer vad som komma skulle.
Mer intressant från Japan, elegant och sportig coupe från Toyota 1963.
Willys gjorde sig inte så kända i USA för sportbilar direkt, men däremot Willys i Brasilien byggde bland annat Renault Alpine på licens under namnet Willys Interlagos. 1963 presenterade prototypen Capeta som var tänkt som ett komplement till Interlagos, men det blev bara en enda Capeta och den finns bevarad än idag.
Året efter byggdes en större bil som var tänkt att vara mer åt GT-hållet. Capeta Boulevard hette den men det stannade också vid ett enstaka exemplar.
Istället körde man vidare med den vanliga Interlagos till och med 1966. Det här var en facelift för 1967 års modell som aldrig blev av.
MG EX234 var ett förslag till att uppdatera MGB:n 1964 . Pininfarina svarade för den smäckra designen, som det tyvärr inte kom att bli nåt av.
En bisarr skapelse från Citroen och baserad på en kortad DS. 1965 funderade man på att ta fram en sportpadda, men sen slutade man fundera på det och strök projektet.
Såhär skulle Jensen Interceptor se ut från början var det tänkt, men slutresultatet kom att skilja sig ganska markant.
1972 syntes en större Jensen-prototyp testas, det var FFF-100 med en 426" hemi V8 och fyrhjulsdrift. Skall varit ruskigt snabb men kom aldrig förbi prototypstadiet
1966 provade Jaguar ut ett dubbelt lyktarrangemang på E-type vilket tydligen inte föll i smaken.
En P1800 fastback? Ja det hade vi kanske fått se. Fissore byggde denna 1966, fast den fick tummen ned av Volvo och försvann spårlöst.
Så här skulle SAAB 99 egentligen sett ut. I och för sig ville Sason och designteamet ha rektangulära lyktor men fick nej av ledningen för det skulle bli alldeles för dyrt att ta fram. Räddningen kom dock från oväntat håll. Samtidigt så lanserade Renault sin modell 16 med just detta och rektangulära lampor blev då ekonomiskt möjligt även för SAAB och 99:an modellerades om en sista gång igen.
En Saab som däremot aldrig kom ut var typ 98, tänkt som en combikupévariant av 95:an men som förpassades till museet redan som ny.
En Sonettkonkurrent som kunde ha blivit. UVMV-Skoda 1100GT var en nätt sportvagn som testades och byggdes i ett par exemplar runt 1970 men nåt mer blev det inte av denna käcka tjeck.
En märklig ryssbil var Maksi som enligt uppgift gjordes 1967. Mycket lite känt, antagligen ett verk av en så kallad fristående byrå. Dessa var i regel knutna till ett universitet eller forskningsanstalt, som i sin tur underställdes någon konstruktionsbyrå, som var underställd någon gren av politbyrån, som var underställd centralkommittén. Byråkratikedjan var lång, krånglig och minst sagt luddig i Sovjet så hur och varför en del projekt godkändes eller underkändes verkar inte gå att reda ut i den snåriga beslutskedjan.
Ferrari brukar i regel inte gå in i några återvändsgränder när dom laborerar fram nya modeller, men just 408 från 1988 hamnade i en sån och skrinlades.
Ett svenskt sportbilsprojekt som presenterades 1991 var den spännande Mayo P1. Ett projekt av den driftige Leif Mellberg. Tyvärr blev det bara en enda Mayo och projektet rann ut i sanden.