En extraordinär sedan från Studebaker signerad Brooks Stevens år 1963.
Och från samma ritbord, Skyview wagon från 1962. Intressant att Studebaker visade upp så här påkostade prototyper trots att slutet var nära. Arrangemanget med bakluckan hamnade dock på Lark Wagonaire.
I Brasilien inleddes på sextiotalet ett försök till att lansera en ny folkbil, Democrata. Myndigheter och privata finansiärer nappade på förslaget och det byggdes ett par sådana här tvådörrars sedaner och en fyrdörrars. Men hela projektet var tydligen ett luftslott av bedrägerier och skumraskaffärer. Democratabilarna ställdes på museum, och upphovsmännen inför domstol.
1966 gjorde man ett försök att blåsa liv i det mäktiga märket Duesenberg, denna enda prototyp framställdes och den var gigantisk. Designen kom senare att gå igen i den mer framgångsrika Stutz, som också var ett gammalt anrikt namn i ny tappning.
Tio år senare försökte man igen, med en ny Duesenberg. 1976 byggdes denna prototypen, också den i kolossalformat.
Sjuttiotalet var både de största personbilarnas decennium samtidigt som de minsta sub-kompaktbilarna slog igenom. Skulle Austins ADO 88 från 1975 kunnat rädda brittisk bilindustri? Knappast, köparna var fortfarande som galna i den ålderstigna men så populära Austin Mini.
Samma år i Tyskland, fullgången prototyp från Volkswagen, snäppet mindre än den då nyligen lanserade Polo men Chicco fick likt askungen stanna inlåst när balen hölls.
"Projet L" titulerades denna egendomlighet från Citroën 1972 , vilket var en GS med ny snok, blev inget av denna GS-modifiering då eller senare.
Peugeot 505 var en rätt elegant mellanklassvagn, och skulle verkligen gjort sig som cabriolet, men så blev det tyvärr inte.
Samma år 1982 gjorde man även en 505 coupé men den fick stanna som sällskap åt cabrioleten långt nere i Peugeots källare.
Superdräparen från München, 1991 års BMW M8 med kaross delvis kolfiber och en 550 hästars sexliters V12 borgade för prestanda på andra sidan 300km/h. Men så roligt fick BMW-köparna inte ha det och det stannade vid denna enda testvagn.
1996 gjordes ett försök till en ny småbil i samma domäner som den ökända Trabanten tidigare byggts. I de nu Volkswagenägda byggnaderna framställdes denna prototyp som även fick det gamla namnet Sachsenring. Men det blev inget av projektet Sachensring UNI-1, utan istället började man bygga Volkswagens egna modeller i de nygamla fabrikerna i Eisenach.