Många insåg att efter kriget var det små billiga folkbilar som gällde. Mathis försökte göra comeback med ett par prototyper. Trehjuliga VL333 från 1946 liknade inget annat, och blev inget av heller.
1948 Gjorde man en fyrhjuling som inte heller liknade något annat, men den blev ingen framgång heller. Intressant dock att den helt saknar främre takstolpar.
Volkswagen ville sluta göra runda bilar, och byggde bland flera andra prototyper denna kombi 1965. En del av designen gick igen i 411/412 varianterna men dock med mindre strama linjer.
1966 byggde Tatra denna 603X som en uppdatering av gamla 603:an, men ställdes direkt på muséet. Egendomligt nog kom NSU Ro80 att ha en hel del gemensamma drag med den
På sjuttiotalet experimenterade Audi med fyrhjulstyrning, något som kom på en del Honda och Mazda modeller i slutet av 80-talet, men Audi var långt före med at prova ut systemet, men kom sen aldrig att använda det.
Ännu en prototyp som inte kom att rädda brittisk bilindustri, Den moderna femdörrars Triumph SD2 från 1972 förpassades till källarregionerna istället bland alla andra halvfärdiga projekt.
Finsk bilindustri är ett tämligen snabbläst kapitel, men här är Ibana som såg ut som en kul idé till en citybil. Det var ett examensarbete från Helsingfors Polytekniska högskola, och Ibanan visades på Parismässan 1994.
Från Holland, Nedcar heter bolaget som äger AG Volvo Nederland, och 1996 visades Nedcar Access som inte kom i produktion heller.
Massiva Audi A8 som coupé fick vi bara se i ett exemplar, visades upp 1997.
Toyotas förslag på en större och moderniserad version av sin egna populära MR-2 Men Toyota Caserta från 1999 kom aldrig heller i produktion.
I brist på annat så kan man ju alltid skaka liv i gamla anrika märken. År 2000 stod en imponerande Hispano-Suiza i modern tappning på bilsalongerna, tänkt att bli en Bugatti Veyron konkurrent men sen hände inte så mycket mer.
En annan gengångare, med anor från Studebaker. När dom slog igen porten togs tillverkningen av Avantin över av utomstående och gjordes i en halv evighet under namnet Avanti II. 2004 försökte man dock ge sig in på SUV-marknaden med denna horribla skapelse, som det tacksamt bara blev två prototyper av.