Avro välkänd flygplanstillverkare försökte sig på att bygga landbundna fordon efter första världskriget. En ganska välbyggd liten 10 hästarsbil presenterades 1920 men inte många exemplar gjordes innan Avro sålde rättigheterna till Crossley.
Swallow Sidecar byggde bilar under namnet SS, som senare kom att bli Jaguar. Här en variant från 1935 med fullt cabriocoachtak som inte nådde produktion.
På andra sidan den nya järnridån 1949, en uppiffad Moskvitch. Grunde som ju var en förkrigsopel är dock fortfarande väl synlig.
Och så behövde det nya samhällsystemet i öst stora limousiner också, här en prototyp med mycket Packardinfluenser till ZIS 110
En annan prototyp för en uppfräschad Moskvitch, 403 som coupé 1951.
Och i Sverige, en tidig prototyp för Amazon stationsvagn från 1957. Någon kombi kom dock inte förrän 1962. Här ser man också en alternativ hel front som kanske var tänkt som en framtida uppdatering.
Hos Rootes i England 1963, project Swallow var en mellanklassbil med motorn bak precis som på lillebror Imp. Något senare kom den fram i dagsljuset som Hillman Hunter men med motorn placerad fram.
Skodaprototyp från 1966 med moderna linjer och rejäla glasytor.
De konsevativa sovjetiska lyxlimousinerna behvövde uppdateras lite då och då. Denna Chaika GAZ-14 har en alternativ front som verkar hämtad från en Mercury.
Och med lite Chryslerinfluenser, Chaikaprototyp från 1970