30-talets stor-cittra skulle bli Citroen 22CV med V8 motor och framhjulsdrift, ett par stycken byggdes men själva motorn verkar aldrig blivit klar. Den stora 22CV roadstern blev inte heller helt färdig när depressionen slog till även mot europa.
Ett märkligt projekt med ursprung Österrike. Detta är en Steyr, eller iallfall uppges chassiet vara en Steyr 530. Dessa byggdes 1935-36, huruvida karossen är ett eget experiment eller ett verk av någon annan är obekant. Hur som helst så fick den inga efterföljare.
En annan Steyr med tydliga Tatradrag, den kalllades typ 70 och togs fram 1940. Motorn var en luftkyld V8 på 3,2 liter och om ni inte gissat er till det innan så var det Ferdinand Porsche som låg bakom denna prototyp.
Lancia LP01 var ett annat märkligt projekt. Det var en prototyp med mittmotor som byggdes av Ghia 1947. Mycket lite är känt om detta experiment, mittmotor dök inte upp hos Lancia förrän med Stratos 19774
Under krigets slutskede började fabrikerna planera för återgången till civil verksamhet. Bland de etablerade fanns även en del minder entreprenörer som såg en chans i det uppdömda behov av nya fordon som förutspåddes. En av dom var ingenjören Wadia Halim Murad, som redan 1945 hade färdigställt sin avancerade protoyp. Men den kom dock inte att registreras och visas upp förrän 1948. Då hade finansiärerna redan dragit sig ur och det blev inga fler Murads byggda
Lite mer österut, i Sovjet där hade man strax efter krigsslutet börjat bygga egna Opel Kadetter under namnet Moskvitch. Man hade ju lagt beslag på i princip hela Opel-fabriken som krigsbyte. Efter några år gjorde man ett par prototyper för att uppdatera den gamla 30-talskarossen, denna 403 är från 1949. Men ändå kom ur-versionen att tillverkas fram till 1955.
Mer som hamnade på andra sidan efter kriggslutet var BMW då de hade sitt säte i Eisenach. Dessa paralellbyggda BMW:s från östtyskland kom att döpas om till EMW runt 1949, då man även gjorde denna intressanta sportvagnsprorotyp, EMW S1.
Åter till väst, denna extremt låga sportiga Hansa roadster visades upp på Frankfurtmässan 1951, vart den tog vägen sen är oklart.
Samtidigt i Sverige så jobbade man hos volvo med en uppdatering på PV444, men det kom som bekant inte att genomföras.
Den vackra och dyra Ford Comet från Frankrike var en exklusiv coupé. 1953 gjorde Facel metallon ett försök att göra en elegant sedan av den men det kom inte längre än till denna bil.
Messerschmitt tidigare berömda för sina flygplan blev nu även kända för sina små minibilar. Men man experimenterade också med att ta fram en stor Messerschmitt. P511 tog form under ett par år och stod klar först 1954. Karossen byggdes av Spohn, men sen rann projektet ut i sanden.
Den lilla karossmakaren Balbo i Italien var mest aktiva med olika specialarbeten åt Fiat och Lancia. 1953 försökte man sig på att lansera en egen småbil. Balbo B400 presenterades 1954 men kom inte heller att sättas i produktion.
Samma år fast i något större format. Studebaker Champion med en front som aldrig sågs på seriemodellen. Den var inte heller menad som något experimentiellt, utan ett specialjobb av Studebakers designer Raymond Loewy för sin egen räkning.
Obskyrt projekt troligtvis daterat 1953. NAMI och NAMO kallades ett par byråer vars förhållande och samröre med designavdelningar och tillverkare av bilar i Sovjet var något diffust. Hur som helst benäms denna minibussliknande tingest som NAMO-013
Men det egendomliga är att ett par¨år senare dyker samma typ av frambyggda koncept upp i Frankrike. Renault byggde ett par prototyper, den första Projet P600 1957 med inblandning av Ghia.