Bild
Nästa artikel

prototyper5

9 maj 2014

Lincoln Continental mk II kom att bli den dyraste och mest exklusiva bilen på USA-marknaden under dess korta produktion 1956-57. Den här studien daterar sig dock från 1954, och det fanns alltså planer på att göra en nedfällbar hardtop för mk II. Det blev dock aldrig aktuellt men systemet kom däremot på Ford Skyliner 1957-59. Notera även att på denna tidiga mk II studie har den fortfarande markerade bakskärmar.

Stora fyrdörrars tourer var sedan länge passé 1960, men då valde Lincoln att presentera just en sådan inför 1961, något de kom att vara ensamma om under 60-talet. Cadillac undersökta själva möjligheten att lansera en likadan komkurrent på Fleetwoodvarianten , men av det blev det inget.

På årsmodell 1961 byggde man också en helöppen fyrdörrars version på prov men av olika anledningar lät man Lincoln behålla marknaden för denna karosstyp för sig själva.

Små fyrsitsiga tourers var en ganska populär karosstil i Australien, denna dock byggd på prov av Austin hemma i England 1953 , men någon A30 tourer blev det inte i slutändan ändå.

Ett annat transkontinentalt arbete var lilla Nash/Hudson Metropolitan som byggdes hos Austin i England. Från början hette den dock inte Metropolitan utan kallades under hela utvecklingen för NK.I, och detta är just den slutgiltiga NK.I prototypen. De allra första levererades 1953 till återförsäljarna med NK-emblemen på, fast man hade skickat med Metroplitan-emblemen och en skriven not att byta till dessa omgående.

Austin Futura som cabriocoach? Denna gjordes på förslag av Jensen Motors, som tidigare byggt karosser och olika modeller åt Austin, men den här varianten kom aldrig att nå ut till kunderna.

en lyxcabriolet på Simca Presidence hade kanske blivit uppskattad men trots det byggdes bara en prototyp 1959.

Likaså Buick Riviera 1963 som aldrig heller blev mer än bara en prototyp.

Howard "Dutch" Darrin arbetade åt Kaiser-Frazer som var tidigt ute att laborera med glasfiberkarosser. Detta expermenterade man med under krigsåren innan de startade sin bilproduktion 1945. Året efter byggde Dutch denna glasfibersportbil med tydliga drag av de större Kaiserbilarna. Några år senare mynnade detta ut i den mer välkända Kaiser-Darrin Sports 1952, med glasfiberkaross.

Volkswagen typ3 1500 cabriolet byggdes 1961, men den här öppna modellen fick inte hänga med på premiärvsningen för nya typ 3 i augusti samma år, utan förpassades direkt till museet.

1968 och en Volkswagen 411L utan tak. Den ansågs inte ha någon framtid utan parkerades på museet rätt omgående.

Så hoppar vi fram till 1980 och då byggde Volkswagen en Jetta cabriolet, som också den åkte raka vägen in på museet den med.

En ganska radikal ersättare för Karmann ghia togs fram 1965, men denna moderna kaross ratades och sattes på museum den också, och den ursprungliga Karmann Ghian fortsattte att leva nästan tio år till.

En bil som skulle kunnat bli en succé, tuffa Corrado cabriolet, ett par stycken byggdes runt 1993 men nådde aldrig produktion.

Opel byggde en futuristisk Spider på Corsa redan 1982, aldrig menad för produktion, men 1984 byggde GM i Spanien denna cabrioletprototyp på Corsa, som inte heller den blev av. Dock kom ett annat spanskt företag, Emelba att konvertera Corsas på beställning efter liknande mall.

Corsa Spider 1987 prototyp från Irmscher som inte heller den fick grönt ljus från Opel. Men även i detta fall så kom Irmscher att tillhandahålla ett kit för att bygga om din Corsa själv.

Öppet från Öst, Lada Samara Bohemia var mest en utställningsbil, en show-car för att pejla intresset på en poppig lada, den kan dock byggts i ett litet antal runt 1995.

Willys egendomliga Jeepster kom redan 1949 och var ett mellanting mellan en Jeep och en sportbil, en cross-over som vi skulle säga idag. Mer ett rent nöjes och fritidsfordon är praktisk bil. 1962 byggde Willys do Brasil en egen Jeepster på Rural-modellen som kallades Saci, men den kom aldrig i produktion.

Alan Hawker Chamberlain var en uppfinnare och företagsledare i Melbourne. Hans familjeföretag gjorde bland annat kolvar och stakar för Holdens motorer. Ett av hans egna projekt var den egendomliga Hawker VIII Sports, en roadster med mittmonterad V8, 1950.

Hudsons kortlivade modell Jet var för tiden en ganska liten bil, introducerades 1953, försvann 1954. Bara 2-dörrars och fyrdörrars modell fanns i programmet, men en ganska snitsig cabriolet byggdes i ett enda exemplar på försök.

Anrika Oldsmobiles modellutbud krymptes och märket förde en ganska tynande tillvaro de sista åren fram till nedläggningen 2004. Men 2001 hade man tydligen vissa framtidsutsikter med denna prototyp till en sportig cabriolet på Alero-modellen.

2002 visade Mercury upp den här bilen , som egentligen var en show-car men ser väldigt produktionsmässig ut. En fullstor cabriolet med fina utrymmen precis som förr, namnet på den var också det från fornstora dar, Marauder.