Strömlinjeformad Skoda från 1938, såhär slimmade blev dock inte bussarna då eller senare.
En annan snitsig buss från öst, Ungersk Ikarusprototyp från 1958
Scammell hette tillverkaren som byggde de största och tyngsta lastbilarna i England. 1929 byggde man ett exemplar för riktigt tunga transporter, den kunde dra 100 ton!
Kaiser-Frazer började bygga bilar efter kriget, och man byggde även en prototyp till en buss. Någon mer Kaiserbuss blev det inte men detta exemplar sattes dock i reguljär trafik och rullade ända in på 60-talet.
Ryska ZIL gjorde fordon i alla storlekar, denna mindre lastbil E169 kom dock aldrig i produktion.
Sexhjulsdriven prototyp från Östtyska IFA-Robur 1975.
Inte ens menad för trafik på planeten jorden. 1963 var rymdkapplöpningen igång och Grumman byggde denna "mo-lab" som ett experiment på hur ett fordon för månexpeditionerna skulle kunna fungera,
I framtiden på 1960-talet skulle vi inte bara åka till andra planeter, vi skulle köra turbinbilar också, GM, Kenworth och flera andra provade drivkällan i tunga lastbilar med, så även Freightliner med denna Turboliner prototyp som kördes hårt tvärs över kontinenten 1965.
Man gav inte upp turbinförsöken i första taget, denna Freightliner med gasturbin är från 1972.
En prototyp från Ford ute på prov 1973, Elba hette denna då, men med en del ändringar kom den senare i produktion som Transcontinental.
KAZ 608B Kolida ser produktionsmässig ut, men av någon anledning kom denna ryska lastare aldrig att serieproduceras.
När järnridån hade börjat rosta i skarvarna tog man ut svängarna för att visa väst att man kunde hänga med i moderna tider. MAZ Perestrojka var ett spännande koncept från 1988.