Den rumänska ingenjören Aurel Persu byggde denna egendomliga prototyp 1922, detta var den första bilen där man placerade hjulen innaför karosskanten, Aurel var decennier före sin tid med det tänkandet och aerodynamiken på denna tingest var exceptionellt bra även med moderna mått. cw 0,28 har uppmätts i modernt vindtunneltest.
Imperia var en liten tysk motorcykeltillverkare i Bad Godesberg, 1935 försökte man sig på en prototyp till en småbil. Autenrieth gjorde karossjobbet till denna strömlinjeformade skapelse, men någon färdig bil blev aldrig av och Imperia gick i stöpet med detta projekt.
Strömlinjeform var högsta mode på 30-talet. André Dubonnet lät bygga några extrema bilar, bland annat denna som kallades Dauphine.
I USA var arkiteken Buckminster Fuller inne på samam strömlinjespår med sina förunderliga Dymaxionbilar. Tre Dymaxion byggdes, med ett lite besynnerligt arrangemang med ett hjul bak och en "framaxel" placerad långt bak.
Inte alltid tyckte man ett hjul i varje hörn var en bra idé, varför inte placera dom diagonalt istället? Med klar inspiration av Dymaxion togs det här konceptet fram 1946 av den italienska konstruktören Alberto Gorgoni.
Och 1959 dök diagonalhjulen upp igen, oväntat nog i Jugoslavien, Prvenac 250cc prototyp.
PLM i Belgien kom att ta över den amerikanska minibilen Keller för montering i Europa. Väldigt få av dessa blev byggda men innan dess hade de byggt den här droppformade prototypen 1947.
Convair 118 ser som bil betraktat ut lite konstig men det beror på att det egentligen var ett flygplan!
Flygande bilar har sett lite då och då, sällan har de fungerat som det varit tänkt varken som bil eller plan, men Convair var kanske det elegantaste försöket av dom
På femtiotalet började Ghia, Pininfarina och andra leka med tanke på frambyggda personbilar, eller bakvända hur man nu ser på det. Det här är en av Renaults experiment från 1959
Så gjorde man också på andra sidan järnridån. Ingenjörsbyrån NAMI byggde ett par stycken på temat som kallades Nami-013. Den första daterar sig redan från 1953.
En senare skapelse med märkligt forspråk som inte slagit igenom, Bede 1980.